Enhver markedsfører, med respekt for sig selv, har sandsynligvis i 2011 overvejet mulighederne i QR koder, og mange er sprunget ud i fortræffelighederne. Men hvilke danske cases har udemærket sig i 2011?
I love barcodes har samlet fem af de bedst eksekverede QR kampagner, med fokus på at bruge QR koden til at skabe call to action og salg.
Statoil jagter kunder med QR koder
I foråret 2011 tog Statoil QR koderne til sig og brugte dem fantastisk på stort set alle deres kontaktpunkter i jagten på nye kunder.
Benzin pistoler, visitkort, lysskilte, standere og andet POS materiale er taget godt i brug og pyntet med en QR kode. Når QR koden scannes ledes der ind på et skræddersyet og meget simpelt mobilsite, hvor selv den mindst uvante mobilbruger nemt og sikkert kan taste sig videre til at blive kunde hos Statoil.
En af de absolut bedre eksekverede QR kampagner i jagten på nye kunder...
I forbindelse med Post Danmarks EFFEKT markedsinspirationsdagen 2011, blev en række VIP´s indbudt til at deltage. Som en teaser til seminariet valgte Post Danmark at udsende en DM, hvor QR kodernes muligheder udnyttes suverænt. Når QR koden scannes ledes der direkte ind på et mobilsite, der er målrettet markedsinspirationsdagen med mulighed for
at;
- se dagens program
- tilmelde sig event
- blive kontaktet eller
- bestille en gratis bog "Skriv breve - der sælger"
Som en ekstra krølle på halen var det også muligt at få seminaret lagt direkte i den inviteredes kalender.
Et super eksempel på, hvordan QR koden bruges til at skabe call to action og med garanti øge antallet af deltagere betragteligt.
Club metroXpress, gratisavisen metroXpress læserklub, brugte i november QR koden til at give de pop glade danskere mulighed for at købe billetter til årets Danish Music Award direkte fra annoncerne. Når QR koden scannes ledes ind på et ganske simpelt mobilsite, hvor man med få tryk kunne sikre sig direkte til købet af en Danish Music Award billet.
MetroXpress viser med dette eksempel en af de helt store muligheder QR koden byder på! Fang læserne/forbrugerne, når de er varme med et "scan og køb...".
Global Connect lancerede i september en 1:1 kampagne målrettet CIO Klaus Nissen fra Berendsens Textil Service og øvrige top folk i dansk erhvervsliv.
Annoncen er bygget op som et personligt brev til den enkelte beslutningstager, og som
afgørende middel er en unik QR kode brugt til at skabe call to action!
en ny tur på endnu et mobilsite fra Global Connect.
En virkelig gennemtænkt 1:1 kampagne, hvor QR koden spiller den afgørende rolle for succes!
Discovery Channels nye kvindekanal TLC udgav i forbindelse med lanceringen af kanalen i oktober et onlinemagasin og en Facebook side. Som markedsføring her til blev QR koden brugt som bindeled mellem print og online.
Når QR koden scannes ledes der direkte ind til et mobilsite, med mulighed for at se mere om TLC, deltage i en konkurrence og blot ved at indtaste mail og navn få adgang til TLCs online magasin, der sendes direkte til den indtastede mail.
Her er et klasse eksempel på, hvordan QR koden bruges som middel til at komme fra inspiration til handling og fra tryk til online, ja endda direkte ind i din indbakke!
2011 bød på mange rigtig gode eksempler på brugen af QR koder til at skabe call to action og drive salg. Har du en favorit, så byd gerne ind...
Godt nytår!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar