I efteråret 2011 var Grafisk Arbejdsgiverforening ude med den første undersøgelse omkring forbrugernes syn på og brug af QR koder (se eller gense et udpluk af analysen her).
Huset Markedsføring har nu lavet landets første undersøgelse - set fra den anden side af skrivebordet! Med en omfattende rundspørger blandt landets marketingchefer omkring brugen af QR koder, er der bestemt interessante (og skræmmende) informationer at hente.
Det er (endnu) ikke alle, der har set fidusen i QR koder!
Selvom QR koder lige nu popper op alle steder og på alle medier, er det overraskende nok stadig "få" markedsførere, der er hoppet med på vognen. Brugen af QR koder fordeler sig nemlig fuldstændig lige, og der er en overraskende årsag til alle ikke er med.
- 50% af markedsførerne har forsøgt sig med brugen af QR koder
- 50% har endnu ikke forsøgt sig med brugen af QR koder, dog er 33% i gang med planlægningen af satsningen
- 6% af de markedsførere, der endnu ikke har benyttet sig af QR koder ved ikke, hvad QR koder er!
Brugen af QR koder har hidtil også har været et "forsøg" eller et ønske om at være "med på beatet", og det understøttes af det faktum, at 54% af de adspurgte selv har valgt at hoppe ud i eventyret, og benytter QR koder, der er gratis genereret på nettet.
Brugen af QR koder rummer stort potentiale for at skabe call to action og drive salg - men det udnyttes ikke til fulde (endnu)!
De danske markedsførere, der er hoppet ud i eventyret og flittigt bruger QR koder, bruger dem af følgende primære årsager:
- 32% ønsker en forstærket virkning af off-line kampagner
- 25% ønsker en generel eksponering og branding
- 11% ønsker forstærket kommunikation
I love barcodes mantra er QR koder (og det tilhørende mobilsite) ikke kun skal skabe værdi for brugerne, men bestemt også bruges taktisk af den enkelte virksomhed til at drive salg på både den lange eller den korte bane! I rundspørgeren tegner der sig et noget andet billede af ønskerne.
- Kun 2% har brugt QR koder taktisk til at forøge salget til nye kunder
- Kun 5% har brugt QR koder til at øge mængden af permissions
- Kun 6% har brugt QR koder for at øge merslaget
- Kun 6% har brugt QR koder for at øge kundeloyaliteten
QR koder giver forstærket virkning af off-line kampagner og den generelle eksponering - men hvor blev salget af?
Ifølge rundspørgeren blev der på spørgsmålet "På hvilken følgende områder har din organisation opnået positivt udbytte af anvendelse af QR koder?" svaret følgende:
- 48% mener, at det har forstærket virkningen af off-line kampagner
- 37% mener, at det er den generelle eksponering og branding af organisationen og produkter, der har givet pote
- 22% har ved brugen af QR koder forstærket kommunikationen i forbindelse med produktlancering
- 17% har forøget kundeloyaliteten
- 13% har forøget mængden af permissions
- 11% har forøget salget til nye kunder
- 11% har forøget mersalg til eksisterende kunder
- 21% mener ikke, at de med brugen af QR koder har opnået et postivt udbytte
Tager vi de positive og rare briller på, så er det godt effekten er der! Indsatsen lever op til målet om forstærket virkning af off-line kampagner og generel eksponering/branding. De lyserøde briller ser også det postive i sammenlagt 35% af indsatserne er givet et postivt afkast salgsmæssigt. Men det er langt fra godt nok!
21% ikke mener brugen af QR koder har givet et positivt udbytte. For at sige det på godt dansk er det noget noget skidt! Men det stemmer desværre meget godt overens med de iagttagelser vi, her hos I love barcodes, gør os ude i det danske land. Årsagen er klar; QR koder bruges ikke rigtigt og taktisk som en del af en overordnet strategi!
Strategien er på vej...
Med brugen af QR koder får vi en unik mulighed for at skabe "call to action" eller det sidste A i den gode gamle AIDA - om du vil. Som rundspørgeren også viser, bruges QR koder p.t. en kende "defensivt" med ALT for lidt fokus på at drive salg og udnyttelse af muligheden for at tage forbrugeren fra inspiration til konkret handling. Det kommer sig (desværre) også til udtryk med blikket fast rette mod den strategiske tilgang til brugen af QR koder og mobilsites.
- 62% har ikke defineret en strategi for udnyttelsen af QR koder i markedsføringsøjemed
- 35% er i gang med definering af en strategi
- KUN 3% har defineret en strategi!
Det er skræmmende, at der p.t. kun er 3%, der har defineret en strategi, men det stemmer desværre godt overens med det billede, som I love barcodes ser i forhold til udførelsen af kampagnerne. Det er da heldigvis positivt, at strategien er på vej... Men med det faktum, at 10-15% af alle Google søgninger foretages via mobilen i dag, burde speede mobilstrategien gevaldigt op, og ligge på bordet ved ugens udgang.
En ting er målet med og forudsætningerne for brugen af QR koder. Men hvad er det egentligt de adspurgte tilbyder forbrugerne? Kigger vi på de vigtigste "best practice" i brugen af QR koder/mobilsites skal ørerne en tur i maskinen..
Guide brugerne til, hvordan QR koden scannes, og hvor en scanner applikation hentes!
Dette er der ifølge undersøgelsen kun 52%, der vælger at gøre. Hvor hele 48% mener, at det ikke er nødvendigt!
Halvdelen af den danske befolkning har en smartphone, salget boomer og mange nye smartphone brugere kommer til. Men selvom flere og flere får smartphones, må man ikke tage det som en selvfølge, at alle ved, hvordan man scanner en QR kode. Det er tåbeligt ikke at have denne kommunikation, og man skyder sig selv gevaldigt i foden ved at tage det for givet, at brugerne er med.
Halvdelen af den danske befolkning har en smartphone, salget boomer og mange nye smartphone brugere kommer til. Men selvom flere og flere får smartphones, må man ikke tage det som en selvfølge, at alle ved, hvordan man scanner en QR kode. Det er tåbeligt ikke at have denne kommunikation, og man skyder sig selv gevaldigt i foden ved at tage det for givet, at brugerne er med.
Giv en årsag til at scanne QR koden!
Hele 43% mener ikke, at det er nødvendigt at give en årsag til at scanne QR koden.
QR koder ser ens ud for det blotte øje, og brugerene har ikke en jordisk chance for at vide, hvad der gemmer sig bag, og hvad de får ud af det! I bund og grund negliserer virksomhederne sig selv og det indhold de byder på! Det er en rigtig skidt start på en QR/mobil kampagne.
QR koder ser ens ud for det blotte øje, og brugerene har ikke en jordisk chance for at vide, hvad der gemmer sig bag, og hvad de får ud af det! I bund og grund negliserer virksomhederne sig selv og det indhold de byder på! Det er en rigtig skidt start på en QR/mobil kampagne.
Link til et mobilsite!
Brugerne scanner med en mobil - og har en forventning om det er mobiltilpasset indhold, der venter dem. Det er godt på vej, men stadig langt fra godt nok, hvis virksomheden vil have succes med brugen af QR koder.
Brugerne scanner med en mobil - og har en forventning om det er mobiltilpasset indhold, der venter dem. Det er godt på vej, men stadig langt fra godt nok, hvis virksomheden vil have succes med brugen af QR koder.
- 46% tilbyder brugeren en kommunikation, der er tilrettet den mobile bruger
- 33% vælger at linke til et website
- 11% linker til Youtube
- 10% en god sammenblanding
At linke til et website eller direkte til Youtube er der igen, der får noget ud af - hverken bruger eller virksomhed. Det er derfor også lidt med blandede meninger, men der er trods alt lys forude.
Fremtiden for udnyttelse af QR koders fortræffeligheder er (lidt) lysere!
For kigger vi lidt ud i fremtiden vil de danske markedsføre fremadrettet linke til følgende indhold:
Fremtiden for udnyttelse af QR koders fortræffeligheder er (lidt) lysere!
For kigger vi lidt ud i fremtiden vil de danske markedsføre fremadrettet linke til følgende indhold:
- 59% vil linke til organisationsens website
- 49% vil linke til en video på Youtube eller ligende platform
- 86% vil linke til et mobiltilpasset site eller landingpage
- 41% vil linke til Facebook eller andet socialt medie
78% af de adspurgte forventer at øge anvendelsen af QR koder i markedsføringen. Så der er masser af glæde sig til...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar