Ny undersøgelse om danskernes brug af QR koder er på gaden!
Grafisk Arbejdsgiverforening og YouGov var ude med landets første... Nu følger Okari Mobile i samarbejde med Analyse Danmark trop, og disker op med en ny spændende undersøgelse om danskernes brug af QR koder.
Der er bestemt sammenfald mellem de to undersøgelser og der begynder at tegne sig et godt billede af danskerne brug af de små fantastiske QR koder. Denne undersøgelse er koncentreret om 1.379 respondenter, der er indehavere af en eller flere smartphones.
Først et kig på
Kendskabet til QR koder
- 70,6 % kender til QR koder
- 29,4 % kender ikke til QR koder
Aldersmæssigt viser undersøgelsen, at det både er den helt unge og den halvgamle, der kender til QR koderne.
- 90,9% af de 0-17 årige
- 83,9% af de 18-29 årige
- 83,9% af de 30-39 årige
- 69,9% af de 40-49 årige
- 66,1% af de 50-59 årige
- 65,6% af de 60-69 årige og
- 40% af målgruppen i alderen 70+ kender til QR koderne
Af alle de adspurgte havde 65% allerede haft scanner applikationen i drift og scannet én eller flere QR koder. Til spørgsmålet om de ville scanne yderligere i fremtiden var svaret klart:
- 96,5% svarede ja
- 1,4% svarede nej
- 2,1% svarede ved ikke
Der tegner sig igen et billede af, at mændene pt. er mest fremme i bussen
- 74,8% af alle mænd med en smartphone har scannet QR koder
- 64,2 % af alle kvinder med en smartphone har scannet QR koder
Med et kig i krystalkuglen, viser det sig også at mændene er mest positive overfor QR koderne i fremtiden;
96,8% af mændene og 95,9% af kvinderne er så positive, at de forventer at scanne yderligere i fremtiden.
Relevans
Er du trofast læser her på bloggen, ved du, at en af de største "synder" i brugen af QR koder er ikke at lede ind til mobiloptimeret og relevant indhold. Endnu engang bliver det - nu også af brugerne - slået fast med syv tommers søm, at du skal tage ordene meget seriøst, hvis du vil have succes. For tallene taler deres tydelige sprog om, hvad brugeren rent faktisk mener om relevansen af de kampagner, der p.t. er på gaden:
- KUN 9% af respondenterne mente, at indholdet var relevant!
- 44,9% mente det var relevant i nogen grad!
- 28% mente det i mindre grad var relevant!
Her bliver QR koderne brugt, set og scannet
Som Grafisk Arbejdsgiverforening også gjorde i deres undersøgelse, er der også i denne blevet spurgt om, hvor respondenterne har set QR koderne. Igen tegner der sig et godt billede af markedsførenes brug.
- 75,2% har set QR koder i annoncer/magasiner
- 47,1% har set QR koder på internettet
- 42,2% har set QR koder på outdoor
- 34,3% har set QR koder i tilbudsaviser
- 15,8% har set QR koder på breve
- 3,3% har set QR koder på TV
- 26,7% har set QR koderne et andet sted
- 5,2% husker ikke, hvor de har set QR koderne
Analysen fra Okari Mobile og Analyse Danmark er foretaget i perioden 9-12 september 2011.
Se eller gense highlights fra Grafisk Arbejdsgivers undersøgelse - klik her
I love barcodes mener:
Folkens, det ser godt ud! Men denne undersøgelse viser i den grad (igen), at det er tid til selvransagelse! Hvis du vil have succes med brugen af QR koder skal du tænke dig om.
- Din brug af QR koder i din markedsføring skal skabe værdi. Både for brugeren, men også for din virksomhed!
- Du skal give brugerne en årsag til at scanne din QR kode (stik dem et WHY)!
- Du skal guide brugerne til, hvordan QR koden skal scannes (husk det er kun målgruppen, der endnu ikke har scannet tidligere, du kommunikerer til)!
- Du skal KUN lede ind til mobiloptimeret indhold!
Der er jo ingen tvivl om at markedet er der! Så kom bare igang.. Har du behov for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte mig (Rikke). Klik her og skriv en mail med det samme!
Hej Rikke,
SvarSletTak for din omtale af vores undersøgelse. I kan finde selve undersøgelsen via nedestående link.
http://issuu.com/michaellund-andersen/docs/okari_profilbrochure?mode=window&viewMode=doublePage
Har I spørgsmål eller mangler i flere tal, er i meget velkommen til at kontakte os. Vores undersøgelse indeholder også alt om køn, alder og region for QR koder i Danmark.
Tak for linket Michael - og ikke mindst for undersøgelsen!
SvarSletHej Michael
SvarSletFørste punkt i undersøgelsen "Kendskabet til QR koder" - Summen af de to tal giver: 100,1...det giver ikke helt mening...eller?
Linket til undersøgelsen virker desvære ikke.
Hej Peter,
SvarSletDet er vist Rikke der har lavet en tastefejl - det står nemlig rigtig i selve undersøgelsen.
Her er et link der virker:
http://bit.ly/QR-rapport
Hej Peter,
SvarSletDet er godt du er vågen og klar på alle detaljer... Det er tilsyneladende min fejl, beklager! De 29,5% er nu rettet til de rigtige 29,4%! Det gjorde det jo lige til et 0,1% bedre resultat :-)
Bedste hilsner - og godt nytår
Rikke