onsdag den 21. september 2011

Så godt kan QR koder (også) bruges!

Global Connect har i samarbejde med Williams + Creative lanceret en 1:1 kampagne, målrettet CIO Klaus Nissen hos Berendsens Textil Service og øvrige top folk i det danske erhvervsliv. 
Annoncen er bygget op som et personligt brev til den enkelte beslutningstager og som afgørende middel er en unik QR kode brugt til at skabe call to action!  Her ser du et klasse eksempel på hvorfor QR koder skal benyttes i din markedsføring!




I love barcodes mener: 
Et kæmpe cadeau for tankerne bag annoncen, og om noget et endnu større ét af slagsen for at tænke QR koden ind i kampagnen! For dette er da et klasse eksempel på hvilken ny verden vi står i, efter QR koderne er kommet til. 


Med en satsning som denne er der dog en del af målgruppen der ufrivilligt skilles fra. Det er stadig "kun" knap halvdelen af den danske befolkning der er i besiddelse af en smartphone. Den del af målgruppen der har en smartphone, men endnu ikke kender til QR kodernes muligheder bliver desværre også fra røvet muligheden for at se hvad GlobalConnect har at byde på.  For i annonce teksten, hvor der ellers bliver teaset godt og grundigt for at scanne QR koden, bliver de potentielle kunder ikke guides til; hvordan QR koden scannes og hvor og hvordan der kan findes en scannerapplikation. UPS og æv! 


Men for os der kender til QR koderne, venter der et rigtig godt mobilsite, igen personligt målrettet Klaus, hvor en af GlobalConnects Large Account Managers Pia Classen byder velkommen til Klaus og alle os andre. Her opfordres der til at kontakte hende direkte via telefon, email eller tage en ny tur på endnu et mobilsite fra GlobalConnect.  







1:1 kampagnen er virkelig godt gennemtænkt! Hvilket gør det så ærgerligt at en del af målgruppen er fravalgt blot pga. en manglende guide. Derudover kunne det have været oplagt at bruge en lille detalje på mobilsitet, som hedder del på Linkedin, side om side med de andre call to action muligheder på sitet! 


Williams + Creatives og GlobalConnect vil ikke ud med hvor mange der har scannet QR koden, men røber at holdet af Large Account Manager hos GlobalConnect, har modtaget utallige positive opkald! 


Se også her hvordan Grafisk Arbejdsgiverforening brugte QR koden som det eneste - og bærende middel i deres seneste annonce.


Vil du have mere information om hvordan du med fordel kan bruge QR koder i din markedsføring? Klik her og få I love barcodes...news direkte i din indbakke! 

2 kommentarer:

  1. Tak for ros og ris, begge dele værdsættes lige meget. Responsen på annonceforme har været langt over forventningen, såvel fra det segment vi henvender os til som fra kommunikationsfolk i bred forstand. Omkring forslaget til at give anvisninger i annoncen om, hvordan man anskaffer sig en scanner, var det et emne vi diskuterede meget længe, og vores, måske lidt provokerede konklussion var, at de personer der ikke havde, eller skulle have hjælp til at anskaffe sig, en scanner applikation på sin smartphone, højst sansynligt ikke befandt sig i vores målgruppe. Lige ledes har vi fravalgt at angive WEB adresse og telefonnummer, i den klare erkendelse af at "ingen" vil tage kontakt med GlobalConnect uden først at have "googlet" os. Her ville vi så have en endnu større chance for at fortælle.....Ideen om Linkedin har vi ikke set, men vil overveje, dog med den "frygt" at vi skubber vore gæster ud på et andet medie, hvor de kan falde for andre "fristelser". Men værd at overveje!
    Hvis der skal tal på succes i utide, kan vi da, her hvor vi er midt i kampagnen, sige at vi meget hurtigt nåede op på et par tusinde scanninger. Et antal der med de indbyggede "hindringer" er langt over vores forventninger.


    Med hilsen
    Jørn Grankvist, CMO GlobalConnect A/S

    SvarSlet
  2. Hej Jørn,

    Tak for din kommentar!

    Det er dejligt at i også har set lyset i, og fået fin respons på jeres satsning med QR koder.

    Jeg vil dog vove at påstå at i vil kunne få langt bedre respons, hvis i havde valgt at guide jeres potentielle kunder til at scanne QR koden... Faktisk vil jeg være så provokerende at sige det er en af de mest oplagte kampagner jeg har set, hvor der om noget skal guides! Kampagnen er jo bygget op med det eneste formål at scanne QR koden - og i formår at tease så fantastisk for at scanne! Jeg er helt sikker på de få ekstra par linjer vil have været givet rigtig godt ud :-)

    I forhold til Linkedin, så tænker jeg bestemt ikke i skulle "skubbe" jeres potentielle kunder væk og ind på et andet medie, hvor "fristelserne" for at tjekke de seneste statusopdateringen måske fanger mere...
    Nej, jeg mener i med fordel kunne give jeres potentielle kunder mulighed for at dele QR koden, og dermed jeres mobilsite på Linkedin! Der skal dog en del til i dagens Danmark før der skabes værdi for at dele. Men kampagnen er godt tænkt og personlig, det kunne være en årsag til folk rent faktisk vil dele den - og bare et par enkelte med 500+ venner, så er det givet rigtig godt ud :-)

    Endnu engang ros for modet og tankerne bag kampagnen og ikke mindst tak fordi du vil dele lidt tal med os. Hvis du vil dele det endelig resultat og medietryk med os når kampagnen er slut vil det være fantastisk.

    Bedste hilsner
    Rikke, I love barcodes

    SvarSlet