torsdag den 29. september 2011

Derfor gider befolkningen ikke at scanne QR koder

I dagens URBAN byder Tuborg på en 1/2 sides annonce, med ordene "Scan koden og få kalenderen til dit favorit spillested direkte på mobilen..." ligger spillestederne; Train, Vega, Rust og Musikhuset Århus op til de helt store musikoplevelser.




Tuborg og Urban undlader dog, at guide læserne til hvordan QR koderne scannes og med hvilke værktøjer. Men for de af os der lystigt scanner QR koder er der, desværre, en rigtig flad oplevelse i vente... 


Scannes QR koden for spillestedet Train mødes brugeren af denne besked; "The system cannot find the file specified"! UPS



Der var hul igennem til Vega! Men begejstringen slutter hurtigt idet der linkes direkte til Vegas website som, desværre, både er svær at se og navigere rundt på. Her ville et mobilsite have gjort underværker!


Det står langt fra bedre til når QR koden for Rust scannes! Igen som med QR koden fra Train ledes der ind til et side på Rust almindelige website der ikke eksistere! 


Alle gode gange 4! Der lykkedes ej heller I love barcodes at få hul igennem til Musikhuset Århus, trods mindst 10 forsøg med 3 forskellige telefoner var beskeden den samme: "Kan ikke åbne siden"



I love barcodes mener: 
Folkens.. Her er en potentiel årsagen til befolkningen i fremtiden ikke gider scanne QR koder! Det giver ganske enkelt ikke værdi for hverken bruger eller markedsfører.... 
Alt det du ikke skal gøres, hvis du vil have succes med brugen af QR koder i din markedsføring, er gjort i denne annonce fra Tuborg og de 4 spillesteder! 


Men hvad kunne Tuborg og de 4 spillesteder så have gjort, hvis de vil bruge muligheden i QR koderne for at drive salg?


Først og fremmest skal alle (med en smartphone) have mulighed for at se hvad der gemmer sig bag QR koderne. Der skal derfor gives en god årsag til QR koderne skal scannes og brugerne skal guides til hvordan QR koderne scannes og med hvilke værktøjer. 


Dernæst burde hvert spillested have deres eget mobiltilpasset site, hvor brugerne som lovet får det lovede overblik over efterårets kommende musikoplevelser - og selvfølgelig have mulighed for at ligge i kurven med det samme. 
Der er uanede muligheder for et spillested og de bands der spiller. En mulighed kunne være at opbygge et site med et nemt overblik over kunstrene og de datoer de spiller og samtidig give de enkelte bands deres egen side på sitet, hvor der kan afspilles et nummer, se en musik video, købe bandets merchandise og selvfølgelig invitere vennerne fra Facebook med til koncert. 


Der findes mange muligheder... Mediet for Tuborg og spillestederne er godt valgt, de ved målgruppen er der. Men laver desværre i den grad en om´er af rang! Ærgerligt!


I Sydkorea arbejder de 12-14 timer dagligt, har ikke tid til at handle. Men til gengæld er de vilde med QR koder! Se hvordan dagligvarekæden Home Plus har udnyttet den mulighed, her.


Vil du have tips og tricks til hvordan du kan bruge QR koderne i din markedsføring? Få inspiration i I love barcodes... news her

7 kommentarer:

  1. Det er utroligt at alt det "nye" gerne vil bruges af de store på markedet, men uden nogen undersøger hvordan, og tjekker om det de har lavet virker.
    Det er temmelig pinligt, når det ikke virker, og godt vi har nogen til at gøre opmærksom på det ;-)

    Tak!

    SvarSlet
  2. Hoooold nu op der er nogen der må have røde ører over den kampagne. Vides det hvem der har lavet den for Tuborg? Måske deres eget marketingsapparat?

    SvarSlet
  3. Ja, det er desværre nok en af de mest kiksede jeg endnu har set.... Jeg ved ikke hvem der står bag, men tænker øerne er meget røde..

    SvarSlet
  4. Wait.. what? Én kode der virkede (sådan da i hvert fald)? Det er jo galskab! Test dog skidtet!

    SvarSlet
  5. Når jeg bruger QR, plejer jeg at lave en URL, som så sender brugeren videre til den rigtige side.
    Skal jeg f.eks. linke til en video på Facebook, laver jeg URL'en www.topdanmark.dk/XX - som så redirecter til YouTube-videoen. På den måde kan jeg altid pege min URL-redirect til et andet sted, hvis jeg på et tidspunkt ændrer videoen.

    I tilfældet med Tuborg kunne det nok have været godt at gøre det på denne måde, så de kunne få rettet de forkerte URL'er til.

    SvarSlet
  6. Hej Unknown,

    Tak for din kommentar.. Det kunne helt klart også være en måde at løse problemet på!

    Det vigtigste er dog at brugeren bliver mødt af mobiltilpasset indhold der skaber værdi for både bruger og markedsføre. Så lige et direkte link til en Youtube video som du nævner i dit eksempel vil jeg ikke umiddelbart anbefale :-). Men jeg er helt enig i det kan være en mulighed at re-directe eller endnu bedre holde det samme link og i stedet tilrette indholdet på mobilsitet.

    Bedste hilsner
    Rikke, I love barcodes

    SvarSlet
  7. Hej Rikke

    (Bedre sent end aldrig) - Du har nok ret i, at det er en god idé med en mobilside, som man så kan bruge til at linke videre. Så har man også mulighed for bl.a. at skrive, hvor meget data en given video bruger - eller man kan skrive en opfordring til at bruge trådløst net.

    Forresten: Tjek dette ud: http://mashable.com/2011/12/29/qr-code-fails

    Mange hilsner og godt nytår
    Rasmus (Som åbenbart var "Unknown" sidste gang. Det var altså ikke fordi, jeg ikke turde at stå frem ;)

    SvarSlet