mandag den 10. oktober 2011

Det skal du (også) tænke på, inden du hopper ud i QR eventyret

Der er alverdens muligheder for dig der gerne vil i gang med brugen af QR koder i din markedsføring. Som tidligere skrevet kan du ganske gratis generere QR koder flere steder på nettet (klik her og se hvor du blandt andet kan generere QR koder - kvit og frit.).  


Der er dog et par ting du skal være opmærksom på inden du hopper med på den gratis vogn. 
  • Ved de fleste gratis genereringer snyder du dig for muligheden for, at tracke på din indsats med brugen af QR koder (som markedsføre ved du at måle indsatser og få statistik er alfa omega). 
  • Du skal læse det med småt... Der er en årsag til der er mange steder der gratis generere QR koder. En af dem er at flere udbyderen af de gratis QR koder, forbeholder sig retten til at sælge annonceplads via QR koden. Det vil i praksis betyde at brugeren scanner QR koden og først bliver præsenteret for annonce og herefter det budskab du gerne vil ud med. 
  • Brug din sunde fornuft og kig gerne efter etablerede mobilselskaber såsom Kaywa og I-nigma, der også tilbyder gratis generering af QR koder.  
Et alternativ til de gratis løsninger kunne være Scanlife, hvor du har mulighed for at lave QR - og øvrige 2D barcodes og selvfølgelig få statistik på antal scan etc. I love barcodes byder også ind med generering af QR koder og mobilsites (se mere om dine muligheder her)


Men du er stadig langt fra succes blot ved at generere en QR kode! I love barcodes bringer uge efter uge indlæg omkring mindre gennemtænkte kampagner, hvor mulighederne i QR koderne er gjort til skamme. Med QR kodens indtog i Danmark, smider mange raskt væk en QR kode i annoncen, på visitkortet eller på en outdoor for at vise at også de er med på beatet! 

Men hvad er det du skal være opmærksom på inden du går i gang med en QR kampagne? Brug nedenstående 5 spørgsmål som en god tjek liste inden du hopper ud i eventyret: 

  • Hvad er dit mål med brugen af QR koden?.
  • Skal du sælge varer, vil du brande din virksomhed eller vil du bare være med på beatet? 
  • Skaber det værdi for brugerne - og din virksomhed, at bruge en QR kode? Det kan være rigtig interessant for en bruger at se en trailer til en film. Men skaber det også værdi for din virksomhed? Tænk over hvordan du bedst bruger QR koden (og selvfølgelig dit mobilsite) til at drive salg, enten her og nu eller på den lange bane.
  • Hvor stærkt er dit WHY (årsagen til forbrugeren gider scanne)? En QR kode har absolut ingen værdi, hvis den ikke bliver scannet! Det er din fornemmeste opgave at slå fast med syv tommer søm, hvad brugeren kan opnå ved at scanne din QR kode.
  • Guider du godt nok til hvordan QR koden skal scannes? En stor del af befolkningen har set en QR kode, men aner ikke hvad de skal "gøre ved den". Hjælp dem og skær det ud i pap!  En bruger der et par gange forgæves har forsøgt at følge en guide "scan koden med din scanner applikation" vil med stor sandsynlighed ikke forsøge igen! 
  • Hvor skal brugeren lande? Går du med tankerne om et website eller for den sagsskyld en film på Youtube. Så kig på step 1, 2 og 3 igen! Det er vigtigt du har ét i tankerne; Brugerne der scanner forventer, at få indhold der er tilpasset mobilen! De forventer en helt anden - og mere overskuelig - oplevelse end den de får på dit website. Det skal være nemt, overskueligt, til at navigere rundt og nemt at trykke klik og køb (klik og tilmeld nyhedsbrev etc.)
Så tænker du måske.. Hvad er det så der virker!? Svaret er ganske kort; Enkle og funktionelle kampagner er mest effektive. Det kan være kampagner så som tilmelding til nyhedsbreve, kuponer og særlige tilbud. 


Er du endnu ikke overbevist om du vil hoppe ud i eventyret? Klik her og få indblik i, hvorfor du seriøst skal overveje at sætte turbo på!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar