mandag den 20. juni 2011

Burger King jagter kunder med QR koder!

Burger King har med lanceringen af deres nye Rolls Royce of burgeres - Angus XT. Valgt at bruge QR koder i jagten på mersalg - og mobil permissions. Midlet er små "reklamesøjler" placeret på alle restaurantens borde.




 Der ledes direkte fra QR koden til et godt og mobiloptimeret kampagnesite


Teksten "mobil nr." og "postnr" skal
slettes inden brugeren kan taste sine
oplysninger - det er bøvlet!

Via link fra SMS hentes værdikuponen

Værdikuponen er personlig og kan kun
bruges én gang - er det smart
?

I love barcodes mener: 
I bund og grund en fin kampagne. Burger King har set mulighederne i at bruge værdikuponer til at drive mersalg - og hverve mobil permissions. Og det i sig selv er rigtig godt tænkt, der skabes både salg på den korte - og den lange bane! Basis best practice er også i orden i kampagnen. 

  • Der guides fint til hvordan QR koden scannes og hvordan brugeren får fingrene i en scanner applikation
  • Der linkes til mobil optimeret site

Men der er ingen tvivl om at det er de små detaljer der er afgørende for, hvor stor successen med en QR (2D barcode generelt) kampagne bliver. 


I den forbindelse laver Burger King et par "småfejl" i deres QR kampagne. Eksempelvis: 

  • Når mobil nr og postnr skal indtastes skal brugeren aktivt ind og slette teksten "mobilnr". og "postnr.". Det er en kende bøvlet for brugeren først at slette tekst, for derefter at indtaste egne oplysninger. Burger King burde hellere have haft brugt en ekstra linje på sitet med ordene "mobil nr. og post.nr."
  • Brugeren kan ikke få fingre i en værdikupon medmindre der sættes flueben i "ja tak, Burger King må gerne benytte mit mobilnummer til at sende kuponer, konkurrencer og lign. i fremtiden". Det er i sig selv fint.   Men den måde det bliver kommunikeret på gør, der kan tabes en del potentielle permissions på vejen...  Ja tak teksten vil af de fleste blive tolket som potentielt spam. Og dermed skabes der på ingen måde stor værdi for brugeren skal afgive sit mobil nr. Det er i bund og grund blot 10 kr rabat der ligger i vægtskålen vs det at blive potentielt "spammet"på mobilen. Burger King kunne have klaret det ganske enkelt ved at ændre på kommunikationen til eksempelvis: Få 10 kr rabat på den nye Agnus XT meal - og sikre dig samtidig du får besked om andre gode tilbud direkte på din mobil! 

Burger King har et stort potentiale i brugen af QR koder og kunne have udnytte potentialet endnu bedre... 


I dette tilfælde er kampagnen er lavet for Angus XT meal og "reklamesøjlerne" er placeret på bordene - der er intet andet sted i restauranten der gøres opmærksom på muligheden. 

  • Adfærden for den typiske Burger King kunde er først at stille sig i kø og bestiller maden for derefter at sætte sig godt tilrette ved et af bordene. Det ville derfor give meget mere logik - og større mulighed for mersalg og hverve permissions, med en kampagne for Burger Kings donot, muffin eller softice. Det er vel i bund og grund de færreste der efter en whopper meal også kan indtage en Angus XT meal!?
  • Burger King gør opmærksom på at værdikuponen er personlig og kun kan bruges én enkelt gang. Men er det nu også rigtigt - og er det det smarteste at gøre? Hvorfor bruger Burger King ikke muligheden for at generere salg samtidig med de kan øge kendskabet til Agnus XT? Det kunne have været gjort vældig nemt, blot ved at integrere Facebook i kampagnen. Med et budskab som "Giv 10 kr i rabat på Agnus XT - til alle dine venner"! Del muligheden på FacebookRikke Høyer Schrøder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar