onsdag den 1. juni 2011

Orla Frøsnapper skal få børn til at scanne QR koder

Det er ingen hemmelighed at QR koden (2D barcodes generelt) giver os en fantastisk mulighed for at linke direkte fra et traditionelt dødt medie, direkte til den virtuelle verden. 


En af de mest oplagte muligheder for at give brugerne en rigtig god oplevelse og følelse af QR kodens fortræffeligheder er at linke fra dødt materiale til film!  Den idé er også gået rent ind hos SF film, der har udnyttet muligheden i lanceringen af filmen Orla Frøsnapper. 


Kampagnen er set i Køge Bio. 
Så skal der scannes - QR koden er placeret godt i børnehøjde

Scan billedet med din smartphone - hmm hvordan 
og hvilket billede?


Der ledes direkte ind til et godt,
overskueligt og tilpasset mobil site

Hvorfor ikke give ungerne mulighed for
at dele trailerne med vennerne?

Brug billedet som profil billede på
Facebook!?




I love barcodes mener: 
Stor ros til SF film for mobilsitet, både idé, design og usability er i top! At QR koden er placeret i børnehøjde er en detalje der også er godt tænkt ind.. 


Men spørgsmålet er hvor mange børn der finder vej til sitet!? 


Umiddelbart burde markedet være der. For det er et faktum at børn får mobil telefoner helt ned til 5-6 års alderen i dag. Og der er ej heller tvivl om at også de helt små poder er opvokset med smartphonen i hånden, hvilket senest er understøttet af en amerikansk undersøgelse foranlediget af Anthony Robbins. Undersøgelsen viser at 19% af de amerikanske børn i alderen 2-5 år kan håndtere en smartphone, mens kun 9% af børnene kan binde deres snørebånd!  


Men når det er sagt har vi desværre endnu ikke en demografisk undersøgelse af hvem der rent faktisk scanner QR koder i Danmark.  
Skeler vi til England, hvor udbredelsen af QR koder (2D barcodes generelt) er større end i Danmark. Vil det se knap så positivt ud for Orla Frøsnapper kampagnen. 
Den engelske kommunikationsvirksomheden Dubit lavede i midten af marts 2011 en stor undersøgelse af teenageres kendskab og brug af QR koder. Et par highlights herfra: 
  • 43% identificerede at det var en 2D barcode og vidste den kunne læses af en mobiltelefon.
  • 19indrømmede, at de ikke vidste hvad det var.
  • 72% af de adspurgte havde ikke installeret en barcode scanner applikation eller var uvidende omkring mulighederne for at få applikationen installer
Se flere uddrag af undersøgelsen her

Derfor; Hvis SF film på bedste måde vil sikre sig QR koden rent faktisk bliver scannet er det en forudsætning at brugeren holdes bedre i hånden og guides til;

  • Hvordan QR koden (og ikke billedet, som der står skrevet) scannes
  • Hvordan en scanner applikation downloades

Derudover er der alle de muligheder SF film (endnu) ikke har udnyttet i Orla Frøsnapper universet på mobil sitet. Det ville f.eks. være oplagt at give ungerne mulighed for, at: 

  • Dele filmtrailerne, billeder etc. på Facebook eller sende via sms til vennerne 
  • Bruge billederne som profil billede på Facebook eller andre chatrum
  • Deltage i konkurrencer - og få sign ups
  • Få indblik i Orla Frøsnapper universet inden for merchandise (t-shirt, rygsæk, gymnastikpose, penalhus, håndklæde)
Der er ingen tvivl om Orla Frøsnapper er en særlig dreng. Men om han kan få børn til at scanne QR koder er spørgsmålet. Et rigtig godt forsøg af SF film! 
Rikke Høyer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar