tirsdag den 14. juni 2011

Oplev Sjælland, Møn og Lolland-Falster med QR koder!

For at promovere Sjælland, Møn og Lolland-Falster har Østdansk Turisme udgivet magasinet Oplev. Forsiden prydes af guldkokken Rasmus Kofoed og ved siden af ham en QR kode.




Bag QR koden gemmer sig et fint tilpasset mobilsite med en intet mindre end 6 minutter og 9 sekunders film om oplevelserne på Sjælland, Møn og Lolland-Falster... 




På siderne "Spis og bo godt" er der mulighed for at deltage i QR konkurrencer, her har brugeren fx mulighed for at scanne QR koderne og deltage i konkurrencen om en tre retters menu fra restaurant Babette eller muligheden for at få op til 50% rabat på et ophold på hotel Saxkjøbing.  Der guides ikke ved de enkelte QR koder til hvordan koden scannes, der henvises dog til en side (16 sider længere fremme i magasinet) hvor oplysningerne findes.. 



Guiden til hvordan QR koder scannes findes 16 sider længere
fremme i magasinet. For den "uerfarne" kan der opstå 
problemer! QR koderne kaldes på "Spis og bo godt" siderne ikke 
QR koder, men blot koder... 

Når QR koderne scannes ledes brugeren igen ind til et fint  og meget overskueligt mobilsite. I love
barcodes havde ikke held i spøjten - og ej heller mulighed for at prøve igen... 



Der registreres automatisk om man
tidligere har forsøgt lykken!
 
I love barcodes mener: 
I det store hele virkelig godt tænkt! Her er et rigtig godt eksempel på hvordan QR koder (2D barcodes generelt) kan gøre en verden til forskel i at skabe call to action og involvering af den enkelte læser/bruger. 


Dette er bestemt et af de bedre eksekveringer jeg har set, men der er stadig et par små detaljer, der gør hverken brugeren/læseren eller afsenderen får maximalt ud af deres investering. 


Et par af de elementære "best practice" bliver ikke overholdt:

  • Ved forsidens QR kode guides der ikke til HVORFOR QR koden skal scannes og HVORDAN den scannes. Dette er læserens første oplevelse med QR koden og derfor alfa omega at der teases til hvordan læseren skal bruge QR koderne gennem magasinet.
  • Bag QR koden på forsiden gemmer sig et fint tilpasset mobilsite med en intet mindre end 6 minutter og 9 sekunders film om oplevelserne på Sjælland, Møn og Lolland-Falster... Det er ganske enkelt al for langt (selvom der er mange gode oplevelser at vise) et film klip bør maximalt være på 2 minutter! 
  • Østdansk Turisme har valgt at bruge et par spalter på inde i magasinet til at guide til hvordan hvordan QR koderne scannes og  hvordan brugeren får fingrene i en scanner-applikation. Der kan desværre ryge et par brugere i svinget på den konto.. Best practice er at holde informationen om hvorfor QR koden skal scannes, hvordan QR koden scannes og hvor brugeren får fingrene i en scanner-applikation sammen med QR koderne (2D barcodes generelt). 

Der skal lyde en stor ros for tankerne bag tiltaget med at involvere læseren/brugeren i form af konkurrencerne. Det er virkelig godt tænkt og en rigtig fed feature at det registreres når brugeren har deltaget en enkelt gang med telefonnummeret. Men der er igen et par detaljer der kunne have været tænkt bedre ind.

  • Læseren/brugeren har kun mulighed for at deltage i konkurrencen en enkelt gang pr. telefon nummer. Når scanning nr. 2, 3... forsøges mødes læseren/brugeren af "Man kan kun deltage én gang.... " siden. Her burde der som minimum være mulighed for at læseren/brugeren kunne tilmelde sig et nyhedsbrev, bestille et bord eller hotelophold direkte fra telefonen. Og markedsføreren dermed vil øge sine muligheder for salg her og nu, markant!
  • Der udover vil det også være oplagt at bruge involvering af de sociale medier - særligt Facebook. Hvorfor ikke give læseren/brugeren en mulighed for at optjene flere "lodder" i konkurrencen ved at dele og dermed gøre opmærksom på konkurrencen og magasinet Oplev, på Facebook? Rikke Høyer 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar