mandag den 6. juni 2011

Diesel kombinerer Facebook og QR koder på bedste vis!

Diesel er i fuld gang med en test af kombinationen mellem Facebook og QR koder. 


Ud fra de fakta at; 

  • Der mere end 3 milliarder gange dagligt bliver klikket på Facebooks "Like" knap. 
  • 200 millioner har adgang til deres Facebook konto via mobilen. 
  • De mobile Facebook brugere er dobbelt så aktive som desktop brugerne. 

Har Diesel kastet sig over mulighederne i en Facebook "synes godt om" kampagne, understøttet af QR kodernes fortræffeligheder. 


Ideen bag kampagnen er brugen af Facebooks "synes godt om" i detailhandlen. Kampagnen går kort og godt ud på, at brugeren i en af Diesels butikker har mulighed for at scanne en QR kode ved de enkelte produkter. Når koden scannes kan brugeren vælge et favorit Diesel outfit og give tilkendegivelsen om at "synes godt om",  tilkendegivelsen vises i statusopdateringen hvor der også fremgår at brugeren handler i en Diesel butik og hvilken særlige varer det er brugeren kan lide. 


I øjeblikket bliver initiativet testet i Diesel butikker i Madrid, men hvis brugerne tager godt i mod kan hele Europa snart forvente at få muligheden for at "synes godt om" Diesels produkter. Se casen her: 





I love barcodes mener:
Danske detailkæder giv agt! Facebook folket elsker at dele øjeblikke af deres liv, hvad de gør, hvad de mener og naturligvis, hvad de kan lide... Med mere end 2,7 millioner brugere af Facebook i Damark burde denne case være en inspirationskilde uden rang. Tankegangen er fantastisk og rummer et gigantisk potentiale i Danmark. 
Der er en lille (men vigtig) detalje Diesel ikke har med i dette super initiativ. Der mangler en mobilshop! Først og fremmest fordi målgruppen, der ikke er klar til at træffe en beslutning i butikken - her og nu, ikke må mistes. Dernæst fordi kampagnen er baseret på Facebook - her har "vennernes" tilbagemeldinger en meget væsentlig betydning og brugeren skal derfor have mulighed for at købe outfittet efterfølgende. 
Rikke Høyer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar