fredag den 17. februar 2012

QR koder på outdoor - hot eller not?

QR koder kan bruges stort set alle steder. På en klar tredje plads ligger lige nu outdoor/adshell (se analysen fra Grafisk Arbejdsgiverforening over de mest populære medier her) 


I love barcodes udsendte tog en tur på den lokale s-togs station, trodsede kulden og giver dig med rystende hånd et indblik i, hvordan QR koder (mis)bruges på outdoor/adshell og hvad du skal være opmærksom på inden du hopper ud i muligheden.




Det kan diskuteres, hvor stor effekt outdoor/adshell der "ruller" generelt har, men særligt i forhold til brugen af QR koder er der en meget stor ulempe. Budskabet er typisk ikke "på" mere end 5 sekunder. Det betyder, at den inspirerede forbruger virkelig skal rubbe neglene og i løbet af 5 sekunder skal; fiske mobilen op af lommen, få scanner applikationen gjort klar og sidst men ikke mindst komme godt ned i knæ for at scanne løs. Særligt de markedsføre, der ikke opfordrer til at scanne eller giver en årsag til at scanne QR koden, er en udfordring. 


Men lad os tage et kig på eksemplerne, hvad er det hhv. Detour, føtex og Landbrug & Fødevarer byder på. 


Detur


Uh da... Her står jeg på stationen i frost og kulde og længes efter sol og varme. Detur kunne være en mulighed, jeg er fristet til mere sol, mere fornøjelse. 


Detur har alle muligheder for at ramme os danskere lige der hvor vi længes mest.. Budskabet fejler ikke noget, det gør priserne ej heller, og der er spækket med kontakt muligheder.  Nederst mellem logoerne er placeret en iPhone med billedet af  en QR kode. Skal den scannes er det helt ned i knæ eller måske endda helt ned på mavsen for at gøre det muligt. 
Detur vælger hverken at inspirere til hvorfor QR koden skal scannes eller hvordan det gøres. De skærer dermed naturligt en meget stor del af målgruppen væk i et hug. 
Men med en QR kode placeret i en telefon, gør jeg mig alligevel tanken at der muligvis venter en positiv oplevelse. 


Men nej - på trods af, at Detur illustrerer at det er en smartphone QR koden skal scannes med, og sandsynligheden for det er mobilbrugere, der er i den "anden ende" er 100%, vælger de alligevel at linke direkte til et website, hvor usability er virkelig ringe, og der skal scrolles til den store guldmedalje for at få et indblik i de gode tilbud. ØV! 




Havde Detur været vakse ved havelågen havde de udnyttet brugernes adfærd til fulde. Op med QR koden i øjenhøjde med teksten "scan QR koden og spar 500 kr. på din næste rejse" eller "scan QR koden og få dagens bedste rejsetilbud" og havde ledt brugeren direkte til et enkelt eller to tilbud på mobilen, med sign-up til nyhedsbrev. 


Føtex


Føtex gør det ved første øjekast godt og er bedste bud i denne outdoor test. 


Budskabet er klart; Hent føtex´app.  Søg på føtex i AppStore eller scan QR koden. 


En stor del af forbrugerne (minus dem der er inkarnerede føtex fans) vil højst sandsynligt spørge sig selv; ok, men hvorfor og hvad får jeg ud af det? Føtex formår ikke at fortælle om den i sandheden virkelig gode applikation forbrugerne har mulighed for at få fingrene i, men mere om det senere...


Derudover vælger føtex desværre kun at tilbyde det gode budskab til de forbrugere, der allerede ved, hvordan en QR kode scannes! Om det er i erkendelse af 5 sekunder går hurtigt, og forbrugerne ikke kan nå at læse en "guide" til, hvordan QR koden scannes og hvordan de får fingrene i en scanner applikation er uvist. 


Når QR koden scannes ledes der rigtig godt ind på en landingpage der fortæller føtex Indkøbshjælp er på vej... 




Indkøbshjælp!? Den største fejl føtex begår i denne kampagne (i I love barcodes verden) er ikke i brugen af QR koden, men i kommunikationen omkring QR koden, og hvad forbrugerne kan opnå! For applikationen er ikke en "hvilken som helst applikation" eller bare en "føtex app". 
Nej - der gemmer sig et rigtig godt værktøj til os på farten, blandt andet med inspiration til aftensmaden med opskrifter der nemt kan ligges direkte i indkøbslisten på telefonen -  og deles til den bedre halvdel. 
En oplagt kommunikation kunne i stedet have været "scan QR koden og se hvad du kan spise i aften". 


Landbrug og Fødevarer




"Et marked på lidt over 6 milliarder kroner er lidt af en gulerod". Det er hovedbudskabet og sandsynligvis det eneste, der bliver læst på denne outdoor. For selv en hurtiglæser er det praktisk talt umuligt at få resten af budskabet fra Landbrug & Fødevarer med på de 5 sekunder, der er til rådighed inden en ny annoncør overtager pladsen på denne outdoor. Rigtig skidt... Men for den hurtige, der kender til QR koderne og hvordan de scannes er der stadig håb. Ned i knæ og frem med telefonen, QR koden leder dog desværre ind til et helt almindeligt website, der på ingen måde giver mening på en telefon der er minimum 8 gange mindre end en computerskærm. 



Hvad kunne Landbrug og Fødevarer så have gjort? Først og fremmest valg af et andet medie eller endnu bedre få budskabet skåret ind til benet og tease for at få resten af den gode historie fortalt på et skæddersyet mobilsite.  


Med en kort "tester" var det altså 3 ud af 5 outdoor på en tilfældig S-togs station, hvor QR koden kunne have gjort en stor forskel. Men kun et enkelt, der magtede opgaven, en smule... 


QR koder på outdoor/adshell er en oplagt mulighed. Men du har kun 5 sekunder, hvis de ruller - brug dem rigtigt! Så lige en opsummering på hvilke spørgsmål du skal stille dig selv, inden du hopper ud i muligheden:


Spred det gode budskab
Giver du brugeren en årsag til at scanne QR koden?


Placering
Er det fysisk muligt at scanne QR koden? 
Er QR koden placeret optimalt i forhold til den action du ønsker? 


Guide brugeren
Guider du brugerne til, hvordan QR koden scannes?
Informerer du om hvordan brugeren får en scanner applikation på telefonen?


Værdi og relevans
Skaber du værdi for brugeren? 
Skaber du for din virksomhed?


Vil du have flere tips og tricks? Tilmeld dig I love barcodes nyhedsbrev, ved at klikke her

3 kommentarer:

  1. Jeg undrede mig over præcis samme ting, da jeg sad i toget forleden og så posteren med guleroden rulle ned. Mit bud er, at de bruger samme format til outdoor ved busstoppesteder mv, hvor man faktisk har en chance for at scanne koden. Men pga trykomkostninger kan det ikke svare sig at lave flere typer posters.

    SvarSlet
  2. Hej Joakim,

    Tak for din kommentar.

    Der er slet ingen tvivl om markedførerne selvfølgelig bruge de samme budskaber/formater også til "almindelig" outdorr/adshell. Og ja, du har sandsynligvis også ret i at det pga. trykomkostningerne de, i eksemplet viste virksomheder, vælger ikke at differentiere markedsføringen tilpasset det enkelte medie (i dette tilfælde en outdoor/adshell der "ruller").
    Spørgsmålet er bare om det er et godt eller skidt sted at spare... For hvilken værdi har egentlig eksempelvis budskabet fra Landbrug og Fødevarer for virksomheden - og hvilken værdi har det for forbrugeren? I min verden er det lige omkring 0....

    Der er ingen tvivl om det er rigtig svært at være marketingansvarlig i dag, der er mange nye medier og muligheder der skal tages stilling til. QR koderne giver os nogle unikke muligheder for at binde off- og online sammen og tage forbrugeren fra inspiration til konkret handling, det skal selvfølgelig "udnyttes" på bedste vis. Også på outdoor der "ruller".

    Bedste ønsker om en god dag.
    Rikke, I love barcodes

    SvarSlet
  3. http://qrkoder.internet.dk/taenk-pa-din-kundes-niveau/

    EN tilføjelse omkring QR kode udfordringer.

    SvarSlet