Huset Markedsføring har lavet en rundspørger hos danske markedsførere, I love barcodes har fået et "sneak peek". Særligt ét af de besvarede spørgsmål satte tankerne i gang hos I love barcodes, for kun 3% af de adspurgte har defineret en mobilstrategi!
Det er nu ved at nå ud til alle kanter af landet, at den der mobil altså er kommet for at blive, og at der ligger nogle helt unikke muligheder. Selvom amerikanerne lige er 5 skridt foran os i adoptionen af mobilen som medie, så skal der også derovre løbes stærkt for at følge med forbrugerne. Det viser blandt andet en nylig undersøgelse og blog indlæg, hvor tendenserne for medie spendingen bliver luftet.
En nylig IAB analyse viste, at 63% af marketing folk bag amerikanske top-brands har øget deres mobile reklameindsats i løbet af de sidste to år, og at 72% planlægger at øge reklameindsatsen over de kommende to år!
Flurry bragte for nylig et blog indlæg omkring de amerikanske markedsføres brug af annoncekroner på medier vs. potentialet i de respektive medier. Og her er der er i den grad noget vi skal holde øje med... For tendenserne i medieforbruget er klart.
Se her, hvordan fordelingen mellem reklameindsats på tværs af de forskellige medier er i forhold til den faktiske tid forbrugerne bruger. (Diagrammet er baseret på data fra tilgængelige data fra VSS og Mary Meeker (KPCB)).
Hvis du ikke allerede er vågen og har set potentialet, så gnid lige øjnene en ekstra gang!
I USA bliver der brugt ca. 1% af medie spendingen på mobilen, men 23% bruger deres tid netop på dette medie. Potentialet er gigantisk! Bemærk også det ganske alvorlige "overforbrug" på print og kig igen på potentialet på mobilen... Der er ingen tvivl om det er rigtig svært at være marketingansvarlig i dag. Det går rigtig stærkt, og der er hele tiden nye medier man skal forholde sig til - og vælger derfor typisk den velkendte løsning. I dette tilfælde er det jo virkelig åbenlyst, hvordan QR koderne kommer til deres ret og burde bruges taktisk på al print. Markedsførerne kommunikerer på print, men brugerne er på mobilen, så brug koblingen - brug QR koderne!
Med hvad med Danmark?
Der er ingen tvivl om, at annoncering på mobilen ganske snart vinder frem her i Danmark. Jeg har desværre endnu ikke tal for spendingen i Danmark (byd gerne ind...!), men har set de første spæde forsøg på mobilannoncering.
Mobil annoncering er dog langt fra den eneste kommercielle mulighed. Jeg glæder mig til forhåbentlig snart at se virksomheder udnytte muligheden for at opsamle mobil permissions, og sende mig et knaldgodt tilbud via SMS på 5 kg hakket kalv/flæsk eller en rejse til halv pris.
Der er ingen tvivl.. Hvis du ikke har én, så skal du til at komme i gang. Det er i dagens Danmark et must at have en strategi for, hvordan du rammer mobilbrugerne bedst!
Vil du have mere information om Huset Markedsførings rundspørger, så følg med her på bloggen de næste dage...
Vil du have tips og tricks til hvordan du bruger mobilen og QR koderne bedst i din markedsføring? Så klik her og få I love barcodes...news direkte i din indbakke.
Se blog indlægget fra Flurry her
Du vil blive overrasket over hvor lille mobil annonceomsætning der er i DK - i hvert fald hvis man skal tage udgangspunkt i dette (mest realistiske) bud jeg har set: http://cl.ly/0H2x0g2R1R3A2D2Q1n40
SvarSletOBS: det er mobil display omsætning og ikke sms.
Hej Birger,
SletTak for din kommentar og ikke mindst link til lidt tal. Det bliver spændende at følge spendingen det næste års tid eller to.
Jeg kan dog ikke forstille mig at det bliver en så beskeden udvikling som dit eksempel viser. Det seneste "rygte" jeg har hørt er en forventning om op mod 80% af den danske befolkning i 2013 har en smartphone. Med det marked er der i den grad endnu større potentiale end blot et revenue på 10 millioner gode danske kroner. Det bliver spændende at følge....
Skulle du komme i nærheden af andre bud eller analyser er du altid velkommen til at smide en kommentar her på I love barcodes.
Bedste hilsner
Rikke, I love barcodes
Hej Rikke,
SvarSletSuper spændende!
Tag fat i Balleby og Grumsen, Mobnet og Adquota, så har du tæt på 100% af det danske mobil annonce marked. I hver fald i forhold til in-app advertising og banner annoncering. Det kan være de har noget at byde ind med.
vh
Michael
Hej Michael,
SletTak for din kommentar og gode råd. Jeg vil straks forhøre mig hos eksperterne.
Bedste hilsner
Rikke, I love barcodes