Den første jeg er stødt på i dag er denne rigtig gode fra Nørrebro Teater og deres side på Facebook.
Her er et godt eksempel på at QR koder fint kan bruges som et middel fra web til mobil.
Når QR koden scannes ledes brugeren direkte ind på et mobilsite, hvor der forklares lidt om konkurrencen og gives mulighed for brugeren kan tilføje kalenderen direkte til hjemmeskærmen (og dermed få meget nem adgang til julekalenderen efterfølgende)
For at deltage i konkurrencen skal der svares på et spørgsmål og der kan samtidig afgives permission til at modtage nyhedsbrevet fra Nørrebro Teater.
Herefter dukker der en ny side op med forklaring om hvordan mobilsitet gemmes på smartphonen - og ikke mindst mulighed for at dele den gode nyhed på Facebook
I love barcodes mener:
Kampagnen er tænkt hele vejen rundt og Nørrebro Teater får udover muligheden for at opsamle permissions, rent faktisk også potentiel værdifuld viden, via de spørgsmål der bliver stillet. Derudover er det vældig godt tænkt at kampagnen kan deles som QR kode fra mobilen, direkte til vennerne på Facebook.
Når Facebook bruges som medie til QR koder er der selvfølgelig lige en vigtig detalje man som markedsføre skal være opmærksom på:
QR koder kan ikke scannes når brugeren tilgår sin Facebook profil via deres mobil!
I dette tilfælde med Nørrebro Teater har de løst det rigtig godt og giver også mobil brugerne (eller de få uden smartphone) mulighed for at tilgå julekalenderen via et link.
Har du set andre eksempler på jule tiltag, hvor QR koder spiller en væsentlig rolle? Så byd gerne ind med en kommentar eller send en mail til rikkehoyer@me.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar