søndag den 27. november 2011

Kom ud over rampen - åben en QR pop-up shop!


Var du også en af dem der var ved at falde i svime af begejstring da Home Plus (tidligere Tesco) i Syd Korea, på bedste vis udnyttede de travle Syd Koreaners ventetid ved metroen til at handle ind - og Home Plus dermed øgede online salget med intet mindre en 130%...? (Se eller gense casen, ved at klikke her)

Så er der godt nyt igen fra fronten af visionære virksomheder der forstår, at udnytte markedet - og teknologien. Der er ingen tvivl om casen fra Syd Korea har været til stor inspiration for detailhandlen i ind- og udland. 
Det første, I love barcodes bekendte, danske tiltag er i smilets by, Århus. Her har Vero Moda lavet den første pop-up butik, hvor alle varer sælges online og via QR koder.  




Stor applaus..! Rygtet forlyder, at også en stor dansk dagligvare kæde tager springet i første kvartal 2012 og åbner pop-up butikker rundt i landet. 

Men det er ikke kun i Danmark vi kan. I England har kæderne John Lewis og Waitrose indgået et samarbejde og åbnet Englands første pop-up shop, hvor der er sat 96 produkter på tilbud indtil udgangen af december. 


eBay har også meldt sig under fanen og åbner i starten af december deres første pop-up shop i London, med 200 produkter. Den eneste måde der kan købes varer på er gennem eBay mobil applikation - og naturligvis QR koder. 

En nylig undersøgelse i England foretaget af TolunaQuick viste, at kun 31% af de britiske forbrugere vidste hvad QR koder var og blot 19% har scannet en på deres smartphone. eBay har derfor også taget højde for denne udfordring og har bemandet pop-up shoppen med trænet personale og en ordentlig bunke smartphones der kan udlånes til de lystne shoppere. 

I love barcodes mener: 
For en QR elsker, der forsøger at brede budskabet om at bruge de fortræffelige koder til at drive salg, er dette ren balsam for hjertet! Det er så oplagt at udnytte de tomme butikslokaler, busstoppesteder, S-togs stationer eller andre steder hvor der ventes - eller normalt handles. Alle muligheder er der, så det er bare at komme igang. 

Men er danskerne klar, tænker du måske!? Til sammenligning med den engelske befolkning, er kendskabet til QR koder og deres fortræffeligheder noget mere positive i Danmark, 45% af alle danskere der har en smartphone har prøvet at scanne en QR kode! 
Se eller gense indlægget om den første danske undersøgelse om danskernes syn på QR koder, ved at klikke her.  Så der er ingen tvivl, det er bare at kridte skoene, gribe og udnytte muligheden.. 

4 kommentarer:

  1. Hej Rikke,

    Jeg vil bare lige for en god ordens skyld korrigerer, at Tesco har ikke skiftet navn til Home Plus - den sydkoreanske kæde Home Plus ejes af Tesco og Samsung.

    vh

    thomas

    SvarSlet
  2. Hej Thomas,

    Tak for din kommentar og korrektion.

    I følge casen, du også kan se fremstillet via video her: http://ilovebarcodes.blogspot.com/2011/06/home-plus-bruger-qr-koder-og-ger-salget.html har Tesco i Syd Korea valgt at ændre navnet til Home Plus blandt andet for at tilpasse sig det Syd Koreanske marked.

    Beklager, hvis denne kilde er ukorrekt.

    Bedste hilsner
    Rikke

    SvarSlet
  3. Jeg kan godt se fordelen ved Tesco/Home Plus- casen, men ikke ved Vero Moda - hvorfor skal man gå ind i en tøjforretning og købe tøj som man ikke kan prøve og ikke få med hjem? - når man scanner koderne i deres "butik" så bliver man jo bare ledt videre til deres e-shop - det kunne jeg jo også sidde der hjemme og gøre...Kære Rikke, kan du ikke prøve og forklare mig fordelen ved Vero Moda-casen...og tak for en fed blog!

    SvarSlet
  4. Hej Peter,

    Tak for din kommentar. Og du kan tro jeg meget gerne vil forklare hvorfor jeg mener denne case fra Vero Moda er rigtig god!

    Vero Moda har forstået at bruge et ellers tomt lokale som "pop-up" shop. Det tomme lokale, kunne dog ligeså godt være en facade, en stor "outdoor" (som Home Plus)... Jeg er begejstret over en dansk virksomhed har taget teten og viser, hvordan det også kan gøres!

    Du har da ret i at man som udgangpunkt går ind i en "tøjforretning" men ikke kan prøve tøjet eller få det med hjem med det samme. Rent forretningsmæssigt er der en stor forskel!
    Handler du på nettet er det typisk fordi du er konkret søgende, men handler du i QR pop-up butikken fanger Vero Moda kunderne i inspirationsfasen - altså hvor de nemmere kan påvirkes som støgkunder.

    Ulempen i dette eksempel er selvfølgelig "åbningstiderne", hvor det desværre kun er facaden der har døgnåbent.

    P.S: Beklædning er en af de mest populære produktgrupper på internettet - og en af de produktgrupper med størst vækst. Det er ikke nødvendigt for os (kvinder) at prøve tøjet længere.. :-)

    Bedste hilsner
    Rikke/I love barcodes

    SvarSlet