Så er der (igen) godt nyt til alle os der mener QR koder kan gøre den helt store forskel i markedsføringen.
Antallet af 2D barcode scan i Danmark, er mere end 10-doblet fra 1 halvår 2010 til 1 halvår 2011
Det betyder ikke kun at kendskabet til 2D barcodes er steget, men også at brugerne så småt er ved at være klar. Man kan fristes til at sige, at der bliver scannet danske QR koder som aldrig før!
Men der er stadig et godt stykke vej igen.. For dykker vi ned i tallene, der venligst er leveret af Scanbuy. Er det stadig kun en lille del af befolkningen der scanner QR koderne,
knap 550.000 scan (med hjælp af en Scanlife applikation) blev det til i 1 halvår 2011.
Hvem er de så, dem der scanner QR koder (2D barcodes generelt)?
35+ gruppen ved hvad det drejer sig om, når der skal scannes barcodes. Men også de unge under 18 år er nu hoppet med på trenden!
I første halvår 2011 så den aldersmæssige fordeling ud som følger:
- 35-44 år - 38% (38%)
- 25-34 år - 26% (16%)
- Under 18 år - 18% (6%)
- 18-24 år - 11% (8%)
- 45-54 år - 4% (24%)
- 55+ - 2% (7%)
tal i (parantes) er resultatet i 1. halvår 2010.
Mænd scanner flest 2D barcodes! Men med en stigning på mere end 287% - haler kvinderne godt ind på mændene!
- I første halvår 2010 var 92% af alle der scannede en QR kode mænd og kun 8% kvinder!
- I første halvår 2011 har kvinderne halet ind og repræsenterer nu 31% af alle scan, mens mændende repræsenterer 69%
I juli og august 2011 var det iPhonen der blev brugt mest når der skulle scannes QR koder.
- 51% af scan foretaget i juli og august 2011 er foretaget med en iPhone
- 40% med en smartphone med Android styre system
Om tallene:
Antal scan:
Det er ikke det reelle billede af danskernes lyst til at scanne. Undersøgelsen er udelukkende baseret på de scan der er fortaget med Scanlife applikationen.
Demografi (køn/alder):
Undersøgelsen af alder er baseret på de personer der frivilligt har indtastet deres oplysninger.
I love barcodes mener:
Der er ingen tvivl om det stadig er alfa omega at overholde de basale best practice i brugen af QR koder i markedsførings materialet;
- Hav målgruppen for øje
- Giv målgruppen en årsag til at scanne QR koden
- Guide forbrugeren til, hvordan en QR kode scannes
- Forbrugeren skal mødes af et mobiloptimeret site
Hvis væksten og kendskabet til fortræffelighederne i QR koder (2D barcodes generelt) skal fortsætte.
Det skal samtidig bemærkes at dataen stammer fra en in app undersøgelse, så der er ingen sikkerhed for det indsamlede data rent faktisk stemmer.
SvarSletHej Michael,
SvarSletTak for din kommentar. Du har helt ret! Som jeg skriver i indlægget er det udelukkende tal der er baseret på scan der er foretaget med en Scanlife applikation.
Skulle du ligge inde med relevante tal fra Okari, er du meget velkommen til at dele dem med os andre, her på bloggen.
Bedste hilsner
Rikke