mandag den 5. september 2011

TV3 fejler i brugen af QR kode

Vi elsker mandage, siger Tv3! Med et opslag i blandt andet Berlingske og URBAN er TV3 med med budskabet "endelig mandag" klar til at kapre seere til den vildeste reality aften... 


Meget oplagt har Tv3 benyttet QR koden til at vise et godt potpourri af mandagens reality shows samlet i en trailer. Så langt så super godt, men... 





I love barcodes mener:
Jeg er vild med TV3 mod og udformningen af annoncen - det er lidt blær.. Men TV3 fejler i brugen af QR kodens muligheder. 
Først og fremmest ved et kig tættere på QR koden afslører at TV3 tager det for givet at hele deres målgruppe ved; 
  • Hvad en QR kode er
  • Hvordan de får fat i en scanner applikation
  • Hvordan QR koden scannes! 




Her undlader de desværre at kommunikere til en stor del af befolkningen, trods det nu er mere end 33% af alle danske familier der har en eller flere smartphones i huset! Og dermed er disponible for påvirkningen. 


Men når det er sagt er det fint at "tease" med se hvorfor over QR koden. Spørgsmålet er bare om det er nok... TV3 går glip af nogle åbenlyse muligheder for at hverve nye kunder ved ikke lige at have tænkt kampagnen "ordentligt" igennem. 

For der er ingen tvivl om at der er mange reality fans der ser frem til en mandag på TV3, derfor er det også mere end oplagt at bruge dem som ambassadører til at hverve nye kunder. 

Det nemmeste tricks i verden til det er de sociale medier! Det ville have været oplagt at TV3 gav læseren mulighed for at dele traileren med vennerne på Facebook, Google+ eller Twitter for den sagsskyld. 

Skulle muligheden bruges til fulde kunne TV3 havde afsluttet traileren med "Elsker du også mandage"? Inviter dine venner til hyggeaften  (og dermed linke traileren på de sociale medier) og  "Har du endnu ikke TV3? Få et godt tilbud her" (link til kontaktdata). 

2 kommentarer:

  1. God artikkel.
    Jeg giver dig helt ret. TV3 forventer for meget af læserne. De kunne have afhjælpet læserne ved blot at skrive teksten "scan QR-koden og se hvorfor". På den måde fik man sat en beskrivelse af hvad det er "for nogen mærkelige tegn", og så kan læserne nemt google QR-koder og læse mere, eller søge med deres smartphones, og derved få en lang række apps der vil kunne scanne koden. Så det vil nemt kunne være gjort lidt bedre.

    Men ellers ja, det ser ret flot ud det hele. De kunne bog godt have arbejdet lidt med farve i QR-koden så den blev mere "spiselig".

    Tak fordi du delte det med os.

    /Anders

    SvarSlet
  2. Hej Anders,

    Tak for din kommentar. Ja, du har helt ret blot ved at tilføje ordene "scan QR koden" kunne TV3 måske komme lidt længere.

    Jeg holder dog på, vigtigheden i at guide brugerne fuldt ud. Selvom TV3 teaser fint for at scanne QR koden. Skal der alligevel meget til at få en forbruger til at google ordet QR kode og den vej finde ud af hvad en QR kode er, hvordan den scannes og med hvad den scannes. Jeg tror desværre der er for mange der ryger i svinget på den... :-)

    Farve i QR koden, ja der ligger uden tvivl også nogle gode muligheder, ikke kun med at bruge farver men også tænke en reel designer barcode ind. Men igen, sålænge TV3 ikke vælger at fortælle forbrugeren hvad QR koden er og hvordan den scannes etc. - så vil det for mange bare blive et pænt men stadig et "mærkeligt tegn".

    Bedste hilsner - og ønsker om en god aften

    Rikke

    SvarSlet