Red Hot Chili Peppers er d. 30 august på gaden med et nyt album. I forbindelse med lanceringen af albummet er designer QR koden taget i brug for at fremme salget...
Når designer barcoden skannes ledes brugeren direkte ind på et mobilsite, hvor der blandt andet er mulighed for at;
- Lytte til, og købe singlen "The adventures of Rain Dance Maggie"
- Møde et par af band medlemmerne
- Pre-ordre albummet
- Tilmelde sig nyhedsbrevet fra Red Hot Chili Peppers
Overskueligt mobil site, hvor der dog skal scrolles lige lovlig meget for at få al relevant info! |
Her er tænkt over det meste fra bureauet bag Red Hot Chili Peppers, der har sendt en rigtig god kampagne på gaden.
På det udnyttede potentiale i afsætningmuligheder, scorer sitet højt. Her sikres Red Hot Chili Peppers salg på den lange bane med nyhedsbrevet, men også salg her og nu, ved muligheden for brugeren kan købe singlen og pre-ordre albummet med det samme.
På usabillity siden svipser sitet dog lidt.. Forbrugeren skal scrolles alt for meget for at få al info og købsmuligheder med... Bureauet bag kunne med fordel have lavet en menu-bar i toppen, hvor brugeren nemt kunne navigere rundt.
Men hvad så med designer barcoden. Er det klogt, tænker du måske!?
Inden for det næste års tid burde kendskabet til QR koden (2D barcodes generelt) være så udbredt og brugt at der er behov for at gå nye veje... De skræddersyede designer QR koder er en del af svaret på hvordan markedsføreren fremadrettet kan differentiere sig i brugen af QR koder (2D barcodes generelt).
Red Hot Chilli Peppers designer barcode er endnu et godt eksempel på den skræddersyede QR kodes fordele, men også ulemper.
Fordele:
- Du får alle fortræffelighederne fra den traditionelle QR kode
- Giver øget opmærksomhed
- Du har mulighed for på bedste vis at integrere logo/brand
- Mulighed for at differentiere dig og dit brand
Ulemper:
- Det kræver tid og kyndig grafisk kunnen. At designe en QR kode behøver i sig selv ikke at tage lang tid. Tidsrøveren er test fasen, der skal testes med mindst 5-7 af de mest brugte scanner applikationer under hele forløbet. Ved hver lille ændring, skal der testes igen og igen..
I dette tilfælde skulle bureauet bag Red Hot Chili Peppers kampagne lige have koncentreret sig en kende mere i opbygningsfasen...
I love barcodes kunne, trods forsøg med intet mindre en 5 forskellige scanner applikationer (Scanlife, Beetagg, 2DCodeMe, I-nigma og QRReader), kun få adgang til sitet med hjælp fra hhv. I-nigma og QRReader applikationerne...
Det er et faktum at Red Hot Chili Peppers dermed mister potentielt salg pga. brugen af designer barcoden!
Rikke Høyer Schrøder
Hej folkens.
SvarSletJeg synes det er en fed post. Jeg har dog aldrig hørt om disse designer QR-codes før, Så jeg kunne godt tænke mig om i måske kan give et bud på hvordan den er lavet, For de har vel ikke siddet i Paint og forsøgt sig frem.
Med hensyn til det med de apps i brugte til at læse koden med, vil jeg sige at jeg prøvede med tre forskellige app, quiQR, ScanLife og Scan, og de virkede alle sammen i første forsøg.
Men tak for denne glimrende post der introducerede mig til Designer QR-koder.
hilsen
Anders
Hej Anders,
SvarSletTak for din kommentar.
Godt du havde bedre held med at komme igennem til Red hot chili peppers gode mobilsite...
Designer QR koderne er ikke så udbredt i Danmark endnu, men der er ingen tvivl om det er en af de helt store tendenser!
Du kan finde meget mere info omkring mulighederne i Designer barcodes under indlæg oversigten til højre på bloggen.
At lave en designer QR kode kræver tålmodighed og "håndværksmæssig" kunnen i eksempelvis Photoshop.... Meget er muligt og du kan "bygge" designer barcoden op mere eller mindre som du ønsker det (der skal genereres en "almindelig" QR kode først du bruger som "skabelon"). Men også her kræver det du overholder best practice i forhold til valg af farver og evt. materialer.
Derudover er det en tidskrævende process, idet det kræver du tester, tester og tester. For hver enkelt 2D "datastreg" du designer, skal der testes igen og igen. Det er vigtigt du tester med flere forskellige scanner-applikationer og minimum to forskellige telefoner (med forskellige styresystemer).
Når alt det er sagt, er der markedsføringsmæssigt en lang række fordele i brugen af designer barcodes. Som nævnt i indlægget har du unikke muligheder for at øge opmærksomheden blandt andet ved at integrere dit brand eller logo.
Der er et indlæg på vej med en række nye - og rigtig gode eksempler på designer barcodes. Så hold dig til, her på bloggen.... (du kan få alle nye indlæg tilsendt direkte til indbakken ved at skrive din mailadressen øverst i bloggens højre hjørne under "gå ikke glip af et eneste indlæg).
Til alle: Kommentarer - eller eksempler på designer barcodes der virkelig sparker r.. er meget velkomne!
Bedste hilsner
Rikke