torsdag den 11. august 2011

Derfor scannes nogle QR koder - og andre ikke!

Den amerikanske analyse virksomheden Lab42, har netop afsluttet en mini undersøgelse* af brugen og kendskabet til QR koder i USA.  

I undersøgelsen blev der blandt andet klarlagt; 
  • Hvor stor en andel der kender til de små kvadratiske QR koder
  • Hvordan de bruger dem og
  • Hvorfor nogle QR koder scannes og andre ikke gør. 
Resultatet er ikke overraskende.... Se infografen (klik for at forstørre)!


* 500 amerikanere over 13 år deltog i undersøgelsen fra d. 28 juli til d. 1 august 2011


I love barcodes mener: 
Amerikanerne er tre skridt foran os danskere i brugen af QR koder (2D barcodes generelt) i markedsføringen. Der hvor amerikanerne særligt adskiller sig fra os danskere er i brugen af QR koderne. Særligt detailhandlen i Danmark kan få god inspiration fra amerikanerne, hvor stort set enhver større kæde med respekt for sig selv benytter QR koder i butikkerne og på emballage. Men også i forhold at udnytte QR kodernes fortræffeligheder til at skabe salg her og nu via rabat/værdikuponer er amerikanerne et par kilometer foran os den danske detailhandel.   


At vi i Danmark har et kæmpe uudnyttet potentiale i brugen af QR koder som en integreret del af markedsføringen, er der ingen tvivl om. Vi skal bare huske at have forbrugerne med os.. For som denne undersøgelse også viser, er de små kvadratiske koder stadig ikke en integreret del af de amerikanske forbrugers hverdag - og ikke alle kender (endnu) til fortræffelighederne..  


N.B. En dansk ligende undersøgelse er på vej.. Vil du sikre dig den som en af de første? Tilmeld dig nyhedsmailen her
Rikke Høyer 

4 kommentarer:

  1. Jeg er "faldet" over din blog idag, og det er også blevet "Kærlighed ved første blik" for mig. Jeg har dog kendt 2D barcode perifert i det sidste halve års tid.

    Jeg arbejder på et apotek og kan se, at der er ved at komme QR barcodes på mange medicin-pakninger. Vi bruger det ikke, og mine kolleger kender ikke til dem. Jeg har forsøgt at scanne en pakning med min android smartphone, men det lykkedes ikke at se, hvad den linkede til.

    Jeg har hermed idag besluttet (godt hjulpet af din blog) at lave et projekt om barcodes på apoteket. Hvordan vi kan bruge dem til markedsføring, til faglig rådgivning af kunderne, og hvordan vores kunder får kendskab til dem og kommer til at bruge dem.

    Der er jo uanede muligheder i de små firkanter, og kønne er de også :-)

    SvarSlet
  2. Hej Tina,

    Tak for din kommentar! Det er dejligt at dele kærligheden :-)

    De 2D koder du typisk finder på medicin-pakningerne bruges som en almindelig stregkode og vil i mange tilfælde også kunne læses af scanneren ved kasseapparatet. I andre tilfælde er den enkelte 2D kode oprettet til producentens interne system. Det er ikke noget jeg kender meget til, skal jeg skynde mig at sige....

    Min hjemmebane er brugen af 2D barcodes (QR koder) til at drive salg via markedsføringen. Og her er der bestemt også rigtig mange muligheder på et apotek.... Vil du have et par gode fif? Send mig gerne en mail på rikkehoyer@me.com

    SvarSlet
  3. Hej, Jeg sidder og er ved at skrive en opgave og finder din blog meget nyttig.
    Er den Danske undesøgelse blevet offentliggjort?
    Kan du sende mig nogen kilder på de tal og informationer du oplyser på din blog?
    Mvh. Frida

    SvarSlet
  4. Hej Frida,

    Tak for din kommentar. Det glæder mig du finder I love barcodes nyttig i forhold til din opgave.. Desværre er den Danske undersøgelse endnu ikke en realitet!

    Jeg vil meget gerne hjælpe med kilder og tal, du skal være velkommen til at sende mig en mail på rikkehoyer@me.com med information om hvilke cases du gerne vil vide mere om.

    Bedste hilsner
    Rikke

    SvarSlet