torsdag den 23. juni 2011

Tellio fejler i brugen af QR koder

I dagens URBAN frister Tellio med et godt tilbud! I den udmærkede annonce har der sneget sig en QR kode ind. Men hvad formålet egentlig er med det, er et godt spørgsmål....




Der linkes ind til Tellio almindelige website - hvor mobil brugervenlighed er en by i Rusland. 






I love barcodes mener: 
Tellio begår de klassiske tre fejl: 
  1. De giver ikke en årsag til HVORFOR læseren skal scanne koden
  2. De guider ikke læseren til HVORDAN koden skal scannes
  3. De linker direkte ind til et helt almindeligt website, hvor brugervenligheden er en by i Rusland (særligt med en smartphone i hånden)
Man kunne derfor spørge sig selv hvorfor Tellio egentlig vælger at benytte QR koden i deres annonce. Ud fra denne annonce ser det umiddelbart ud til Tellio netop har forstået hvor vigtigt det er at få det sidste A (Action) med fra den gode gamle AIDA, der er hele to steder telefon nummeret til Tellio og også webadresse. Men hvorfor så ikke udnytte de fortræffeligheder QR koden kan give!? 


Budskabet i Tellios annonce er ret godt og meget målrettet forbrugerene der ønsker at ringe billigt med Tellio Micro. Men QR koden linker direkte ned til Tellios almindelige website. Hvor både Tellio Micro, - Mini og - Medium mulighederne bliver præsenteret! Det ellers så målrettede budskab forsvinder...


Tellio kunne egentlig have gjort det ganske nemt i brugen af QR koden til at drive salg! Det ville have været oplagt at benytte mulighederne i QR koden til fx: 
  • En direkte opringning til kundeservice - scan QR koden og ring op!
  • Et tilpasset mobilsite udelukkende for Tellio Micro pakken med mulighed for at navigere til "se også vores andre muligheder" side
Tellio er (desværre) ikke det eneste teleselskab der endnu ikke har fanget mulighederne. Se her hvordan Onfone tidligere på året valgte at (mis)bruge mulighederne i deres QR kode, her.  
Rikke Høyer Schrøder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar