Som en del i at skabe involvering og inspirere læseren, har teamet i Ringsted også valgt at benytte sig af mulighederne i QR koderne for at "linke" fra den fysiske til den digitale verden ved et enkelt scan. Teamet fra Ringsted vælger dog ikke, at informere læserne om hvad en QR kode er og hvordan den bruges... Men det er desværre ikke de eneste "best practice der ignoreres"!
Her er (endnu) et eksempel på hvad du ikke skal gøre, hvis du vil have succes med brugen af 2D barcodes.
Ved siden af alle web henvisninger i avisen - findes en QR kode! Her linkes der til Ringsted.dk |
På alle sider i avisen "Alt om sommeren i Ringsted" er der web henvisninger til den respektive afsender, ved siden af www adressen - findes en QR kode. Brugeren mødes, i alle tilfælde af et website, der ikke er mobil optimeret.
Brugeren står for en udfordring i at finde den rette aktivitet via mobilen! |
I love barcodes mener:
Et nik for den gode tanke, men ellers bliver der i I love barcode lejeren rystet gevaldigt på hovedet, over brugen af QR koderne i avisen "Alt om sommeren i Ringsted".
Der er dømt "lose - lose" for både teamet i Ringsted og læseren, der højst sandsynligt alle får en dårlig oplevelse, med de ellers så fantastiske QR koder!
Årsag nr. 1:
Nuvel, der er ingen tvivl om befolkningen i Ringsted og omegn også er med på "beatet". Men det er en kende naivt at tro at alle i Ringsted og omegn ved hvad en QR kode er, hvorfor den skal scannes og hvordan det gøres!
Men det er et faktum at der ikke ét eneste sted, i den 16 siders avis, hvor mulighederne i QR koderne nævnes eller læserne guides til brugen!
Årsag nr. 2:
De ganske få der i Ringsted og omegn kender til QR kodernes fortræffeligheder, vil igen blive skuffet ved at blive ledt direkte ind til almindelige websites, hvor brugervenligheden fra en mobil enhed desværre er i bund.
Årsag nr. 3:
En anden rigtig ærgerlig fejl er at der tilmed en enkelt QR kode der er så "tung", at den ikke kan scannes (trods 4-5 forsøg med 3 forskellige scanner applikationer). En sådan fejl må ikke ske i et professionelt arbejde med QR koder*
Eksemplet her fra Ringsted er et rigtig godt ét af slagsen på hvordan QR koderne nu er ved at gøre deres indtog i markedsføringen, men (stadig) ikke bruges optimalt! Og hvor er det ærgerligt...
Udover blot det at følge "best practice" i brugen af QR koder (2D barcodes generelt) kunne teamet bag "Alt om sommeren i Ringsted" have fået noget reelt ud af deres satsning med QR koderne, blot have taget et par af følgende midler i brug:
- Drive salg her og nu ved brug af værdikuponer til et par af markedsførerene.
- Indsamle permissions ved brug af en konkurrence om et par billetter til Ringsted Festival
- Få flere folk til diverse events ved brug af en interaktiv aktivitetskalender
Der er så mange muligheder i brugen af QR koder (2D barcodes generelt) - også for de gode folk i Ringsted....
*Bonus info til dig der har en lang og tung URL og skal generere en QR kode (2D barcode generelt). Brug eksempelvis bit.ly til at forkorte din URL og få en pænere kode, der er nemmere at scanne. Som en ekstra bonus får du samtidig også mulighed for at tracke på hvor mange gange koden er scannet.Rikke Høyer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar