Magasinet "Vi unge" er på jagt efter den nye covergirl for 2011. Jagten bliver blandt andet skudt i gang via en kampagne i S-togene, hvor man som interesseret covergirl har mulighed for at scanne QR koden og læse alt om konkurrencen og vinde fede præmier...
I love barcodes mener:
Når Vi Unge vælger et hængeskilt i S-toget til at markedsføre deres Covergirl 2011 kampagne, er der et par udfordringer der skal tages højde for:
Først og fremmest skal 2D barcoden (QR kode i dette tilfælde) være forholdsvis stor, så det også er muligt for os piger der er snydt for model mål, at scanne koden uden at stå på tæer. Med mine 164 cm + høj hæl, skulle der en udstrakt arm til for at scanne QR koden og give mig mulighed for at læse mere om konkurrencen - og ikke mindst vinde fede præmier.
Næste udfordring der skal tages højde for er net dækningen i S-toget. Det sker fra tid til anden at det gratis internet i S-toget ikke virker, eller teledækningen generel er så dårlig at det er umuligt at downloade noget. I dette tilfælde tog det mig næsten 10 minutter fra jeg scannede QR koden, til jeg kom ind på sitet! De fleste ville opgive efter blot et par minutter!
Når der er taget højde for de location baserede udfordringer i forhold til brugen af 2D. Er det igen de generelle "best practice" der skal overholdes;
#1 - Hold brugeren i hånden!
Brugeren skal guides til hvordan QR koden scannes og hvordan de får fat i applikationen.
#2- Mobil website er afgørende for succes!
En mobiltelefon er 10-15 gange mindre end en computer og det skal der tages højde for! I dette tilfælde ( og ca. 70% af de andre cases jeg har analyseret) bliver der brugt et almindeligt website som landingpage. Vi Unge vælger tilmed at kick starte med en brugerundersøgelse...
På websitet er der ganske enkelt en overflod af information og usability er ufattelig dårlig set ud fra en smartphone brugers perspektiv, der skal både scrolles, zoomes og bladres.
En rigtig fin kampagne med brug af 2D barcodes er sat i gang. Men jeg er bange for selv en ihærdig kandidat til Covergirl 2011 højst sandsynligt give op her, og det ærgerligt!
Se her hvordan det tog sig ud:
Det startede ellers godt klokken var 16.56 og der manglede blot de sidste info.
Først kl. 17.04 var lykken gjort - men nu med en brugerundersøgelse!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar