Den anmelderroste Ryan Reynolds film "Buried" kan nu ses på DVD og blu-ray i følge annoncen i gratisavisen URBAN. I annoncen er det muligt at scanne en QR kode der leder ind til traileren for den ganske uhyggelige film.
Scan koden her:
I love barcodes mener: Det er ikke kun filmen der er uhyggelig - det er brugen af QR koden også! For der er ingen tvivl om at en QR kode har sin berettigelse i en annonce som denne. Her er nemlig et rigtig godt eksempel på hvordan "broen" mellem et trykt og ellers livløst medie bliver bygget, og dermed giver adgang til en "levende" film.
Netop på grund af det er så oplagt, er det også rigtig ærgerligt at afsenderen ( hvem det så end er!?...) ikke har valgt at give læseren mulighed for at give et overblik over hvor og i hvilke butikker filmen kan købes eller lejes. Eller i bedste tilfælde give brugeren mulighed for at købe filmen direkte på et mobil website.
Som skrevet utrolig mange gange tidligere her på bloggen formår afsenderen ej heller i dette tilfælde at guide brugeren i forhold til; hvordan QR koden scannes, hvordan brugeren kan få fingrene i en scanner applikation, eller for den sags skyld give brugeren en årsag til at scanne.
Generelt er der ikke det der minder om "call to action" eller den gode gamle AIDA* i annoncen. Derude i DK et sted er en virksomhed, der investere i en annonce for at øge salget af filmen "Buried", men ikke giver nogen muligheder for at finde ud af hvor den kan købes/lejes, hvordan den købes eller hvad den koster. Det er da hvad der kan kaldes optimistisk!
*bonus info: AIDA-modellen tager udgangspunkt i, at modtageren gennemløber fire faser, når han eller hun ser en annonce/reklame. De fire faser er Attention, Interest, Desire og Action).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar