torsdag den 24. november 2011

Danskerne er vilde med QR koder! Brug dem ordentligt...


Ifølge Grafisk Arbejdsgiverforening, der er ude med den første danske undersøgelse om befolkningens erfaringer med QR koder, er der ingen tvivl - danskerne er begejstrede for QR koderne! 

Af samtlige adspurgte, der har en smartphone, har 45 pct. prøvet at scanne en QR-kode en eller flere gange!

Hvis vi kigger på køn og alder er det de unge mænd der er i front! 
  • 53% af de adspurgte mænd og kun 34% kvinder (med en smartphone) har scannet en eller flere QR koder! 
  • Dobbelt så mange 18 til 29-årige som 50-64 årige har scannet QR-koder. Til gengæld svarer hele 75 pct. af de ældre, at det det var en ”rigtig god oplevelse”.

Men hvor bliver de fleste QR koder så scannet? I følge undersøgelsen ser en top 5 ud som følger: 
  1. 25% har scannet QR koden i en annonce, på tryk, i en avis eller et magasin 
  2. 20% har scannet QR koden på en outdoor
  3. 18% har scannet QR koden på et website
  4. 10% har scannet QR koden på emballage
  5. 5% har scannet QR koden fra et katalog


Men hvad synes de så om det, danskerne der scanner QR koderne?
  • 65 pct. fandt oplevelsen både velfungerende og en rigtig god
  • 22 pct. har erfaret, at QR koden virkede, men at oplevelsen var skuffende. 
  • 8 pct. oplevede, at teknologien svigtede, fordi scanningen eller weblinket ikke fungerede.

I love barcodes mener: 
Der er ingen tvivl om danskerne er ved at tage QR koderne til sig og der ligger et rigtig godt potientiale for dig som markedsføre "derude". 
Men det er ikke kun positivitet der er at spore i undersøgelsen. Det er en kende foruroligende at hele 30% af de adspurgte, i Grafisk Arbejdsgivers undersøgelse, har haft en mindre god oplevelse med QR koderne.... Der skal en del til for, at få brugerne der ikke har oplevet en værdi ved at scanne QR koderne og blive mødt af godt indhold (der virker), til at få smartphonen op af lommen og scanne igen! 

Vil du have succes, så er der ingen vej uden om de tre vigtigste best practice.


5 kommentarer:

  1. Dejligt at se nogle danske tal på QR koder. Kan du henvise til Grafisk Arbejdsgiverforening undersøgelse - hvor der garanteret er nogle flere tal også?

    F.eks. er jeg spændt på at se om de har brugt QR koder til andet end links til websites....

    SvarSlet
  2. Er der et sted, hvor man kan få adgang til hele undersøgelsen..?

    SvarSlet
  3. Link er på vej hurtigst muligt...

    SvarSlet
  4. Kære Potter og Peter,

    Det er desværre ikke hele undersøgelsen, men her et link til yderligere info fra Grafisk Arbejdsgiverforening http://www.tryksag.dk/cases-og-fakta/fakta-og-undersoegelser/danskerne-har-taget-qr-koderne-til-sig.aspx

    SvarSlet
  5. Ernst Poulsen, webjournalist og tidligere formand for DONA, har kigget nærmere på undersøgelsen og mener, at det snarere er 8-9% af danskerne, der har prøvet at scanne en QR kode.

    http://ernstpoulsen.wordpress.com/2011/12/01/hvor-mange-qr-koder-har-du-scannet-i-dag/

    SvarSlet