tirsdag den 18. oktober 2011

QR kampagne fra Hummel og Haribo - den er go´

Haribo og Hummel har sammen lanceret nogle ret unikke sko.  Med en fantastisk kombination af godt design, duften af vingummi eller lakrids og kun 1000 producerede sko, er de unikke sko forståeligt nok eftertragtede! Skoene kan komme inden for rækkevidde blot ved at scanne en QR kode! 



Med teksten "Vind unikke Hummel/Haribo sko på www.haribo.dk eller scan koden". Er der åbnet op for interessen til at scanne QR koden. Den del af befolkningen der endnu ikke har scannet en QR kode, bliver guidet med følgende tekst; "Har du ikke en scanner på mobilen, kan du hente SCANLIFE til Android/iPhone/Nokia".

Når QR koden scannes bliver brugeren mødt af et fint tilpasset mobilsite. 


Der deltages nemt i konkurrencen. Men hverken Haribo eller Hummel udnytter umiddelbart muligheden for at indsamle permissions. 


Efter endt indtastning, mødes brugeren af en takke side med nyt om den nye Black & White mundgodt og er brugeren virkelig i hopla er der også mulighed for at tilkendegive et "synes godt om".


I love barcodes mener: 
Rigtig godt eksempel på QR koderne virkelig kan bruges til at skabe action (det sidste A i den gode gamle AIDA).  Her er eksemplet på den gamle kupon er out-datet efter QR koden er kommet til. Haribo og Hummel helgarderer sig derudover ved også at nævne www.haribo.dk, så også de ganske få danskere uden en smartphone har mulighed for at deltage i konkurrencen.  


Med en rigtig fin helgardering og en super præmie er det lidt ærgerligt at det så er en "nyhed med sød blød lakrids og blød skumgummi" der bliver slået stort op på denne outdoor og ikke konkurrencen, som vel egentlig er det primære budskab!? 


Det er endnu mere ærgerligt at hverken Haribo eller Hummel udnytter den åbenlyse mulighed der er for at drive salg - på den lange bane. Det ville have været oplagt at; 
  • Opsamle permissions (som i øvrigt på Hummels rigtig gode Facebook side er en forudsætning for at deltage i konkurrencen om de lækre sko)
  • Vise brugerne hvilken Facebook side de synes godt om ved at trykke "like" og naturligvis slå et slag for hvad der ellers er at finde der..
  • Invitere vennerne fra Facebook til at deltage i konkurrencen, ved at dele QR koden på brugerens egen profil. 
  • Fortælle den gode historie om Haribo - eller Hummel og vise nogle af de mange varianter der fåes af lækre sko eller gode sliksager og evt. via GPS lade brugerne sig friste til at løbe til nærmeste forhandler. 
Men når det er sagt er grundtanken om at bruge QR koder rigtig godt set og mobilsitet er rigtig godt og overskueligt lavet. Alt i alt en rigtig fin kampagne, hvor brugen af QR koden er oplagt - og udnyttet rigtig godt! Der mangler de sidste - og væsentlige - detaljer i kampagnen for at den kan drive salg, hvis det er det der ønskes. Men i det store hele; Den er go´!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar