Sebastian og Mastodonterne er igen på banen med en Pippi musical. I en bred markedsføring der blandt andet omhandler busser har de valgt at benytte sig af mulighederne i QR koder til at sælge flere billetter! UPS...
I love barcodes mener:
Hvis du ikke kan få øje på den, så er den lige under billetnet logoet - QR koden der kan skabe salg... Men her er et eksempel på, at brugen af QR koder nu er ved at nå modefænomen stadiet. Men også et eksempel på hvor talentløst de kan bruges...
Hårde ord!? Nej, for her er der i virkeligheden åbnet op for en "sådan må du IKKE gøre" case. Det er nok åbenlyst for de fleste men alligvel skal Mastodonterne og bureauet bag have et par ord med på vejen, så der er noget at lære af, for det er de mest basale "best practice" regler der bliver brudt.
Valg af medie
Man kan diskutere hvor godt et medie en bus er for QR kodens fortræffeligheder. Som bekendt kører en bus det meste af tiden, bare af den årsag kan det være svært at få noget ud af QR satsningen. E-bay har dog tidligere kørt en bus kampagne (på siden af bussen) med stor succes, hvor med tre store QR koder linker direkte ind til produkt specifikke mobilsites.
Målgruppe
Hvem er det egentlig? (set i lyset af brugen af QR koden). Denne streamer er på en bus og i en højde på små 2,5 -3,0 meter. Selv ikke en meget høj cykellist eller føreren af en kæmpe MPV vil have den fjerneste mulighed for at scanne QR koden. Den er ganske enkelt for lille...
Størrelsen har en stor betydning!
For en QR koden skal kunne scannes på afstand, er en god tommelfinger regel at forholdet er 1:10 dvs. en QR kode på 10x10 cm kan optimalt scannes fra en afstand på en meter. I dette tilfælde er QR koden (ved øjemål) omkring 5x5 cm og kan ikke bruges til noget...
Og når det er sagt med størrelsen, er det jo så en forudsætning at målgruppen rent faktisk ved;
- Hvad en QR kode er!
- Hvordan den scannes og det står dem klart
- HVORFOR de skal scanne den
Alt i alt desværre en om´er! Der leder hen til sidste best practice
Brug QR koden hvis det skaber værdi!
Udnyt fortræffelighederne i at skabe call to action - og ikke bare fordi det er et "must have"!
Hvad kunne Sebastian og Matodonterne, så have gjort hvis de skulle have haft succes med brugen af QR koder i deres markedsføring, tænker du måske!? Tilmeld dig I love barcodes...news her og bliv løbende fodret med does and donts der kan gøre den store forskel!
Rikke Høyer Schrøder
Ingen kommentarer:
Send en kommentar