Der guides ikke til hvorfor skal datamatrix koden scannes og hvordan.. |
Der skal scrolles på livet løs for at navigere rundt! |
Her er (endnu) et rigtig godt eksempel på at 2D barcodes er ved at blive en integreret del af markedsføringen - i markedsførerens øjne! Datamatix koden her bliver brugt som en del af logoet.
Jeg kender ikke til årsagen for Trademark Fashion Outlet har valgt at bruge Datamatix koden som en integreret del af deres identitet/logo, mine første tanker var positive; "smart, godt tænkt, fremtidssikret!" Men ved nærmere eftertanke, mener jeg det er det en kende vovet at bruge en Datamatrix kode som en integreret del af identiteten/logoet - og forvente effekt.
Hvis vi kigger med brugerens øjne, er det nok de færreste der vil "opdage" denne Datamatix kode egentlig har et formål. Årsag:
- Det er kun en mindre del af befolkningen der har kendskab til, hvad en 2D barcode er (og hvordan den scannes)
- QR koden er den mest brugte 2D barcode i verden - en Datamatix vil derfor ikke have samme "genkendelses effekt" og indforståelse af at koden skal scannes.
- Det er ikke alle scanner applikationer der kan scanne Datamatrix koder!
Men der er selvfølgelig nogen - også i Nordjylland, der ved hvordan en Datamatrix kode kan scannes. I dette tilfælde leder Datamatix koden direkte ind til et almindeligt website, hvor brugervenligheden fra en smartphone er forholdsvis ringe. Det i sig selv er der egentlig ikke noget uvant i, der findes desværre rigtig mange af denne slags eksempler.
Men udfordringen for Trademark Fashion Outlet kan opstå i, at brugerene får en så urelevant oplevelse, ved at blive ledt ind til et "gammelt" website. At det kan ud over indtrykket af brandet, netop fordi Trademark Fashion Outlet har valgt at bruge Datamatrix koden som en integreret del af deres logo og identitet.
Spørgsmålet er; er det klogt at bruge en 2D barcode som en integreret del af logoet/identiteten? Hvad siger du?
Rikke Høyer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar