mandag den 25. april 2011

Sådan skal du ikke gøre... En kikser fra Køge!

Tøjbutikken Nystrup & Øskov åbner i Køge. For at profilere dette ( og deres Facebook side), har en QR kode sneget sig ind i åbnings annoncen i det lokale medie, Lørdagsavisen. Men havde de dog bare tænkt sig om... 




Download Scanlife App til din mobil!?

Når QR koden scannes, bliver brugeren
mødt af en survey fra Scanlife! UPS


I love barcodes mener: 
Puha, det er en af de virkelig kiksede. Og hvor er det ærgerligt! For folkene bag Nystrup & Øskov har jo fat i den helt rigtige tankegang i brugen af 2D barcodes til, at skabe call to action. 
Målet for brugen af QR koden er, at få flere venner til Facebook siden. Hvilket gør, at casen fra Nystrup & Øskov desværre kandidere til en af de mest kiksede jeg endnu har set;

  • Blot teksten "Download Scanlife app til din mobil :)".  Vil for 98% af Lørdagsavisens læsere give anledning til spørgsmålene: Hvorfor skal jeg downloade en applikation fra Scanlife? Hvad er en Scanlife App? Hvordan gør jeg? 
  • De ganske få læsere der alligevel kaster sig ud i at scanne QR koden bliver for alvor hægtet af, når de ikke mødes af et budskab fra Nystrup & Øskov men i stedet en brugerundersøgelse fra Scanlife! 
  • De ganske få der kommer hele vejen gennem skal nu tage stilling til om de vil synes godt om Nystup & Øskov på Facebook! 

Oddsene for en vellykket Facebook hverve kampagne er nok desværre lig nul!  Og det er rigtig ærgerligt for det kunne have været klaret ganske simpelt: 

  • Giv en årsag til brugeren skal scanne QR koden! Fx: Vil du have særlige privilegier? Scan QR koden og få del i fantastiske Facebook tilbud! 
  • "Hold brugeren i hånden" - guide til, hvordan koden scannes og hvordan brugeren får fat i scanner applikationen.
Er du i tvivl om hvordan du får din kampagne bedst muligt ud over rampen? Kontakt I love barcodes her
Rikke Høyer

1 kommentar:

  1. Christ... og så dropdown menuer på smartphones har bare ALDRIG været en god idé...

    SvarSlet