mandag den 18. april 2011

Sådan burde BMW have udnyttet muligheden i QR koden!

BMW gør det rigtig godt på leasing markedet. I en af annoncerne herfor er der sneget sig en QR kode ind. Spørgsmålet er om det er en investering værd for BMW!?






I love barcodes mener: 


BMW har helt ret, lykken er sort eller hvid - også i brugen af 2D barcodes. 

Vil du have succes med brugen af 2D barcodes - så gør det ordentligt! 

Vil du hoppe ud i den forunderlige verden af 2D barcodes halvhjertet?  Så er der god inspiration at hente i BMW kampagnen. 
For der er nogle rigtig gode elementer i kampagnen, men også en lang række elementer der gør at BMW kun kan forvente en ok, men hverken lykkelig eller overvældende respons på deres investering. 

Det kunne BMW have gjort - for at optimere successen med brugen af 2D barcodes: 
  • Hold brugeren i hånden - Størstedelen af det danske folk ved stadig ikke hvad en 2D barcode er, hvordan den scannes og med hvad.  
  • Giv brugeren et HVORFOR! Hvorfor skal koden scannes og hvad får brugeren ud af det... 
  • At sælge biler er at sælge drømme! Der skal på kampagne sitet slås på alle "sanser". Brug billeder, video og lyd... BMW 316d ( eller 116d) skal ses i action og lyden af motor der snurre skal kunne høres. Få drømmen så virkelig som muligt.. 
  • Få drømmen inden for rækkevidde. BMW har tænkt call to action fint ind i kampagnen, der er under hver beskrivelse mulighed for at trykke på "Find BMW forhandler", hvorefter der ledes ind til et almindelig website. Skulle potentialet udnyttes til UG skulle brugeren holdes i drømmen og BMW kampagne universet, hvor de skulle have mulighed for at kontakte en af de tre danske forhandlere, bestille en prøvetur eller bede om at blive kontaktet ( hvor BMW samtidig vil have mulighed for at hverve permissions). 
  • Væk med indvendingerne - frem med fordelene! BMW kender om nogen en af de store indvendinger de potentielle lejere kommer med;  Kan det overhovedet betale sig at lease eller skal man købe i stedet? Brug kampagnen til give overblikket med en privat leasing vs. køb beregner og slutteligt brugeren mulighed for at foretage en call to action som fx "Ja tak, jeg vil gerne kontaktes for mine muligheder". 
  • Brugervenlighed er alfa omega. BMW gør det fint, men der er et par UPS´er. Hvis brugeren ønsker at se kampagne sitet ved at holde telefonen vandret er det knap 1/4 del af kampagnen der ikke kommer med...  Alle med en iPhone har ikke mulighed for at komme "tilbage til hovedsitet" som en af navigations mulighederne byder på. Hovedsitet er nemlig lavet i flash... ØV! 
Rikke Høyer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar