Scan koden og se om du kan finde vejen til et medlemsskab |
Fitness dk har den rigtige tankegang i brugen af QR koden, for selvfølgelig skal en outdoor som denne have mulighed for, at blive interaktiv.
Hvad det primære mål med denne outdoor er, er for mig uklart. Men set ud fra potientialet i at hverve nye medlemmer via QR koden, fejler Fitness dk desværre gevaldigt. Et par af årsagerne hertil:
Der skabes ikke interesse!
Fitness dk fravælger, at give de potentielle nye medlemmer en årsag til at scanne QR koden ( interessen for en tur i fitness centret skal være umådelig stor for, at scanne denne kode).
Fitness dk fravælger at informere om hvordan koden scannes.
3 sites - og stadig ikke medlem!
Usability er alt afgørende i jagten på nye medlemmer, men i dette tilfælde håbløs... Men de potientielle medlemmer ( jeg selv inklusiv) der vælger at scanne koden vil i første omgang blive positive! For Fitness dk har heldigvis valgt at bruge en landingpage der er tilpasset mobilen, og med en inspirerende tekst om mulighederne i Fitness dk er der tændt godt op under træningsskoene..
Men så stivner smilet, for nu begynder det at blive besværligt at blive medlem! For at vide mere skal der endnu engang navigeres rundt - enten til et mobilsite eller til Fitness dk almindelige hjemmeside.
Med mobilen i hånden, vælges der naturligt mobilsitet.. Ved første øjekast er det valgte mobilsite en log-in mulighed! Ved at scrolle på mobilen kommer en ny mulighed i jagten på at blive medlem dog til syne; knappen "bliv medlem". Så burde medlemsskabet være inde for rækkevidde!
Men ak nej, på den tredje side i jagten på et medlemsskab forsvinder motivationen for alvor! Her informere Fitness dk om at et medlemsskab skal tegnes via hjemmesiden! Øv for en fuser!
Det kunne have været ganske enkelt for Fitness dk at skabe en mere succesfuld hvervekampagne, blot ved at;
- Give en årsag til at scanne koden - tease for hvad der venter mig som medlem
- En enkelt mobil landingpage, hvorfra det var muligt at blive medlem
Øvelse gør mester...
Rikke Høyer
Du har helt ret. Det er en tam side man kommer ind på, når man scanner koden. Det lugter af dårlig ROI. Spørgsmålet er om fitness.dk måler den slags i deres outdoor kampagner?!?!
SvarSletHar du testet om det overhovedet er fysisk muligt at scanne koden fra deres posters? Jeg synes ofte det er bøvlet, hvis koden kommer på for lang afstand.
Hej Joakim,
SvarSletTak for din kommentar.
Det der faktisk er rigtig godt i denne case fra Fitness dk, er at QR koden er så tilpas stor at den sagtens kan scannes - selv i "hurtig fart".
At måle respons på outdoor kampagner er rent faktisk muligt, netop med brugen af 2D barcodes. Men du har da helt ret, det vil undre mig ekstremt meget hvis ROI var god i dette tilfælde, desværre....