onsdag den 13. april 2011

Bag enhver 2D barcode er der et potentielt salg...

Dicentia har netop lanceret i-Buy. En lille mobil shop, hvormed ethvert potentielt salg, foranlediget af en 2D barcode, virkelig kan udnyttes!

Den lille mobil shop kan bruges til alle typer varer, og Dicentia tilbyder tilmed at stå for både distribution og afregning! Nemmere kan det vist ikke blive... 

I markedsføringen af den nye i-Buy mobil shop, er blandt andet en annonce i Bladet Markedsføring taget i brug. Hvor - naturligvis - en 2D barcode spiller den væsentlige rolle. 


Prøv selv, scan koden her: 


I love barcodes mener: 
Fantastisk mulighed!!! Endelig er der en vældig simpel løsning på markedet, som for alvor kan skabe call to action og generere salg - så let som ingenting.  
Det kunne næsten ikke fortælles bedre - end det gør her i annoncen; 


Behind every barcode. There´s a potential sale. Here´s the money! 


Når det er sagt er det dog lidt ærgerligt at Dicentia i deres markedsføring, hvor de naturligt brugen 2D barcode som bindeled mellem print annoncen og den ganske udmærkede landingpage, ikke tager højde for følgende: 

  • Brugeren skal holdes i hånden! Selv om kendskabet til 2D barcode er styrket gevaldigt - bare inden for de sidste par måneder. Så må man ikke forvente alle ved hvad de skal gøre når der står "scan the code". 
  • 2D barcodes skal kunne scannes af alle barcode scannere - for at opnå bedst effekt!  (Ud af fire forskellige scanner applikationer, var det kun Scanlife applikationen der kunne scanne denne kode).
  • Brugervenlighed! Landingpagen er rigtig god og meget simpel, og det er da også blot små detaljer der kunne gøre bedre. En menubar på hver enkelt "underside" så man nemt kan navigere rundt og agere, kunne være en fordel.  Samtidig vil det også være en stor fordel, for os der burde bære briller, at den udmærkede video var filmet bare lidt tættere på så alle detaljer kunne ses...  
Men når det er sagt er ideen ganske enkelt fantastisk! 
Rikke Høyer Schrøder


    4 kommentarer:

    1. Hej Rikke
      Tak for reviewen her på I love barcodes.
      Ja, iBuy er et fantastisk produkt og som du selv skriver, endelig er der CALL TO ACTION når en barcode benyttes. Her er der tale om DIREKTE salg. Fra annonce til produkt. Vi gør med andre ord offline annoncen (foruden målbar) til en ny salgskanal og indtægtskilde.

      Mht. din kommentar omkring at brugeren skal tages i hånden, så er annoncen målrettet mod bureauer, marketingchefer etc. - altså B2B - og ikke selve forbrugeren. Og med alle de barcoder der efterhånden er at finde i DK, så tillod vi os at antage at vores målgruppe var med på beatet ;o)

      Tak for en super god blog.
      Dorte Johar
      Marketingchef Dicentia Danmark

      SvarSlet
    2. Hej Dorte,

      Tak for din kommentar.

      Der er ingen tvivl om i har udviklet et rigtig godt koncept med stort perspektiv! Glæder mig til at følge med på sidelinjen...

      Min oplevelse er desværre at der er rigtig mange der - trods et virke inden for marketing - endnu ikke har set/oplevet fortræffelighederne i 2D barcodes. Så jeg tror desværre det er en kende for tidligt at antage alle er med på "beatet" og dermed ikke informere bedst muligt.

      Bedste hilsner
      Rikke

      SvarSlet
    3. Hej Rikke. Du VED jo jeg syntes du har en fed site - super info, nærmest en "how2" manual.

      På Dicentia må jeg blot pege på at koden de anvender er en QR kode. Men også at jeg har scannet den med Scanlife, I-nigmas nye samt Neoreader. ALLE kan scanne koden. Skal alle scannere kunne læse. Tja. Det er jo den ideelle verden. Om det nogensinde lykkedes. Tja :-)

      Dicentia som er vores strategiske partner har vist vejen. Og vi har kun set toppen af det de er igang med.

      Keep up the good work.

      SvarSlet
    4. Hej Jesper,

      Først tak for de rosende ord.

      Nu har jeg forsøgt igen både med hhv; i-nigma, 2D code me, QR reader, 2D sense, NeoReader og selvfølgelig Scanlife. Og det er altså kun Scanlife der kan scanne koden.

      Hvad årsagen til det er kan jeg ikke sige, men det burde da undersøges, så alle har en chance for at se mulighederne bag koden... For vi kunne ikke være mere enige i at Dicentia (også her) har vist vejen!

      Bedste hilsner
      Rikke

      SvarSlet