fredag den 18. februar 2011

Afsted på forbrændingen

Spillestedet Forbrændingen har valgt at bruge QR koder aktivt i deres markedsføring  ( blandt andet på forsiden af URBAN). 




Prøv selv her: 

I love barcodes mener:  I love barcodes har tidligere bragt indlægget "Sådan skal du ikke gøre..." ( klik og se indlægget her). Jeg beklager at det var gratisavisen URBAN der fik et par hårde, men velmenende ord med på vejen... Afsenderen var ikke URBAN men  spillestedet Forbrændingen! Hvilket dog desværre ikke gør det meget bedre. 


For selvom Forbrændingen har set muligheder i 2D stregkodernes evne til at skabe "call to action" og salg. Mangler der lige de sidste 30% - hvis de vil gør det rigtigt og opnå effekt!


Et af eksemplerne er den efterhånden klassiske brøler ved overtrædelse af best practice #1  "Hold brugeren i hånden" der også i dette tilfælde gør sig gældende. Forbrændingen fortæller ikke; hvad der gemmer sig bag QR koden, hvordan der skannes, med hvilke midler der scannes og hvad læseren kan opnå ved at scanne!
Rikke Høyer 

3 kommentarer:

  1. Hej Rikke, interessant kritik som jeg naturligvis er enig i. Forklaringer og oplysning om egenskaber, fordele, udbytte er altid vigtige og særligt på nye medier.

    Jeg synes så bare det er lidt pudsigt at når jeg går ind på facebook.com/ilovebarcodes så har du 2D kode som profilbillede - uden forklaring, uden at fortælle hvad der gemmer sig bag det eller hvad bruger får ud af det :)

    SvarSlet
  2. Joackim tak for din kommentar. Og point taken omkring Facebook - det er tidligere blevet forklaret hvad der gemmer sig bag. Men du har fuldstændig ret! Det er ej heller godt nok :-))

    SvarSlet
  3. Hej Rikke, du er meget velkommen :) Jeg kunne bare ikke lade den pasere da præcis den tanke opstod da jeg landede på din Facebookside: "Hvorfor skulle jeg scanne?"

    Ellers tak for masser viden her på bloggen!

    SvarSlet