tirsdag den 18. januar 2011

Stegkoder skal skabe salg

Huset Markedsføring bragte i dag artiklen "Stregkoder skal skabe salg" - hvor I love barocdes fik mulighed for at byde ind med både gode og mindre gode eksempler på brugen af 2D barcodes i markedsførings øjemed. 


Læs artiklen her: 

STREGKODER SKAL SKABE SALG

Kino.dk og mobilselskabet 3 er blandt de danske virksomheder, der bruger stregkoder – som kan scannes ind på en smartphone – i deres markedsføring. Den mangler dog lige det sidste, før det rigtigt rykker, mener ekspert.
Af: Jakob M. Larsen
Den avancerede mobiltelefon – smartphonen - er kommet for at blive, og alle større virksomheder overvejer i øjeblikket, hvordan de bedst kan udnytte den udvikling i deres markedsføring.
En af de hotteste tendenser er såkaldte 2D barcodes, eller stregkoder, der kan scannes med smartphonens kamera.
2D barcodes er små, kvadratiske stregkoder. De er i princippet magen til de stregkoder, vi kender fra supermarkedet, men de har fået en ekstra dimension, da de giver mulighed for at linke fra et fysisk objekt til den digitale verden, såsom et mobilt website, et filmklip, en hjemmeside eller lignende.
For at kunne læse en sådan stregkode skal du have en scanner-applikation på din smartphone, som du kan downloade fra eksempelvis Apples Appstore, Android Market, eller blot ved at sende en sms til 1220 med ordet ”scan”.
Mobilbrugere verden over er allerede i fuld gang med at scanne stregkoder, og fænomenet er at finde på marketing-bureauet  JWT's trendrapport ”100 things to watch” i 2011.
I Canada steg antallet af scanninger med 442 procent alene fra 3. til 4. kvartal 2010.
USA er det land i verden der scanner mest, skarpt efterfulgt af Italien, ifølge 3GVision, der er en af verdens største leverandører af stregkode-løsninger.
Fuld fart på i Danmark
Men vi kan også være med herhjemme, hvor virksomheder som mobilselskabet 3, Danske Bank, Kino.dk, Folkeferie, Menu og mange andre allerede bruger stregkoder i markedsføringsøjemed.
- En af mulighederne i 2D barcodes er at skabe "call to action" og give markedsføringen et helt nyt aspekt. Jeg har i mange år arbejdet inden for mediebranchen, og en af de helt store udfordringer her var, at der dels ikke kunne trackes på annoncerne, men også at salgsprocessen blev alt for lang, siger Rikke Høyer, der blogger om og arbejder med 2D barcodes.
Hun mener, at processen fra interesse til køb ofte er for lang, men ved at bruge mulighederne i 2D barcodes, kan der ikke blot skrues rigtig godt op for både interessen og lysten til at købe, men rent faktisk også føre til det. Det giver de trykte medier nogle helt unikke muligheder, mener Rikke Høyer.
Hun slår dog samtidig fast, at det ikke kun er i annoncer, direct mails eller outdoor, stregkoderne har deres berettigelse.
- Selv den lokale håndværker vil kunne have gavn af at have en 2D barcode som en del af skiltningen på bilen, så den potentielle kunde ikke blot har mulighed for at få adgang til en hjemmeside eller håndværkerens telefonnummer, men i bedst tænkte eksempel også kan taste en opgave ind og herefter blive kontaktet med et tilbud, siger hun.
Hun mener, at stregkoderne ikke blot kan drive salget, men også bruges strategisk i opsamlingen af såkaldte permissions, altså telefonnumre eller e-mailadresser.
Mangler de sidste 10 procent
Rikke Høyer mener, at mange af de danske markedsførere lige mangler det sidste, før de kan få fuldt udbytte af deres stregkode-satsninger. Mange virksomheder tænker i at skabe værdi ved at give brugeren en god oplevelse, men langt de fleste af de eksempler, hun er stødt på, har ikke tænkt salgspotentialet ind i strategien.
- Kino.dk er eksempelvis på banen med muligheden for at scanne en stregkode i deres filmmagasin. Det er rigtig godt tænkt og et godt eksempel på, hvordan et trykt medie kan få en ekstra dimension og give kunden en super oplevelse. Men hvorfor kan kunden kun få adgang til en forfilm på mobilen? Det logiske skridt ville være, at man kunne købe en billet eller dele filmen med vennerne på Facebook, siger hun.
Hun fremhæver også en annonce fra bilfabrikanten Citroen, hvor man ved at scanne stregkoden ind på mobilen kan reservere en prøvetur, og mener, at det er godt eksempel på, hvordan mulighederne er udnyttet næsten til fulde.
- Her er der både mulighed for at få en grundig introduktion til den nye C4 via et filmklip, booke en prøvetur og endda tilmelde sig nyhedsbrevet fra Citroen. Der mangler dog stadig lidt detaljer i forhold til den perfekte usability. Efter min mening er der for mange ”dybe links”, og det er ærgerligt, at man kan bestille en prøvetur til datoer, der for længst er overstået. Men ellers et næsten perfekt eksempel, slutter hun.
Du kan læse mere om 2D barcodes på Rikke Høyers blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar