søndag den 23. januar 2011

Sådan bruger du bedst 2D barcodes i din markedsføring!

I denne uge bragte Markedsføring artiklen ”stregkoder skal skabe salg” ( se artiklen her)

Flere har efterfølgende efterspurgt de væsentligste punkter, man som virksomhed skal være opmærksom på inden man begiver sig ud  i den forunderlige verden af 2D barcodes.  I love barcodes har her samlet et lille udpluk af de vigtigste ”best practices” i brugen af 2D barcodes i markedsføring.

2D barcodes er ikke strategi! 
Brugen af stregkoder, om det så er på det fysiske produkt,  i annoncer, outdoor, Direct Mails etc. er en taktisk metode hvorved din virksomhed kan engagere sig og interagere med en  potentiel kunde. Samtidig er det en fantastisk ”gateway” mellem print verdenen og den digitale verden.  Jeg har efterhånden set mange virksomheder der indarbejder 2D barcodes i deres markedsføring, men endnu ganske få der virkelig forstår at udnytte mulighederne fuldt ud! Mange har misfortolket og tror, at brugen af 2D barcodes i sig selv er strategi! 

Hold brugeren i hånden! 
Selvom forbrugere verden over scanner på livet løs. Bør man ikke taget for givet, at de ved hvad de skal gøre når de ser en 2D barcode. Derfor; Lav altid en kort beskrivelse af hvad der kan opnås ved at scanne koden, hvordan det gøres og hvordan de får adgang til en scanner-applikationen.

Mobilt website er alt afgørende for salg! 
Det er mobil telefonen der bruges når der skal scannes – og websitet skal skræddersyes dertil! Der er ingen lette løsninger ved blot at linke til det almindelige website. Det er et mobilt website der skal laves og optimeres. Der skal tænkes i usability med store knapper og touch navigatorer. Muligheder såsom; Køb her, kontakt, ring op, Vcard er altafgørende for et salg.

”Mund til mund” markedsføring virker! 
Verdens ældste type markedsføring er mulig via brugen af barcodes og mobile websites. Brug den! Vi elsker at dele vores seneste køb, holdninger og tanker på de sociale medier. Udnyt muligheden og få integreret ”Del på Facebook” (Twitter eller Linkedin) med i alle dine kampagner.

Dette er blot et lille udpluk af ”best practice” i brugen af 2D barcodes i markedsføringen. Vil du vide mere? Kontakt mig på rikkehoyer@me.com eller tlf: 22738767
Rikke Høyer Schrøder

3 kommentarer:

  1. Må sige at jeg synes at de er super sjove disse QR-codes eller 2D barcodes eller hvad vi nu skal kalde dem. Kan helt sikkert godt se et potentiale i dem og tror at det kun er et spørgsmål om tid før de bliver rigtig populære.

    SvarSlet
  2. Hej IT-blog,

    Der er slet ingen tvivl om der er et kæmpe potentiale i brugen af 2D barcodes! For endelig har vi fundet "broen" mellem den "fysiske" verden til den digitale, og tilmed en mulighed for at drive salg og skabe effekt... I min bog bliver den næsten ikke bedre :-).
    Klasse eksemplerne på den fulde udnyttelse af potentialet i 2D barcodes mener jeg dog stadig vi har tilgode. Men der er mange der er godt på vej.

    Bedste hilsner
    Rikke

    SvarSlet
  3. Skal man bruge de GRATIS QR Generatorer eller skal man KØBE??

    Hvad er bedst? Vi har lavet en bunke vcard, som blev testet og virkede... Nu siger kunden at de virker næsten aldrig på Android systemer og "med tålmodighed" på iPhone.

    Hvad er din QR (vcard)på visitkort lavet med?

    Kan man betale sig fra det og være 100 på at det virker??

    Hvad vil I anbefale??

    SvarSlet