torsdag den 27. januar 2011

Det er endnu ikke godt nok...





Jeg blev glædeligt overrasket, da jeg i dagens URBAN blev mødt af hele tre annoncører, der havde valgt at bruge 2D barcodes i deres annoncer.  For der er ingen tvivl om, at vi i den aller nærmeste fremtid vil se flere og flere dygtige virksomheder ( og deres reklamebureauer), som vælger at bruge mulighederne i 2D barcodes. Men spørgsmålet er bare om de bruger mulighederne godt nok!?

Sidste indlæg på bloggen var med fokus på “best practice” i brugen af 2D barcodes.  Lad os se hvordan dagens annoncer lever op til de basale krav.

Best practice # 1
Hold brugeren i hånden! 
Selvom forbrugere verden over scanner på livet løs. Bør man ikke taget for givet, at de ved hvad de skal gøre når de ser en 2D barcode. Derfor; Lav altid en kort beskrivelse af hvad der kan opnås ved, at scanne koden, hvordan det gøres og hvordan de får adgang til en scanner-applikation.

Dagens eksempel Højskolerne


 I love barcodes mener:  At Højskolerne har valgt, at lade QR koden stå helt for sig selv, er uforståeligt.  For selvom en QR koden i sig selv er ganske pæn, er det selv i 2011 absurdt at tro ( og satse) på, at alle i målgruppen ved, hvad en QR kode er, hvordan den scannes og ikke mindst hvilke muligheder der ligger og venter læseren bag koden.  Højskolerne har I dette tilfælde ganske enkelt ikke forstået, at der skal skabes interesse for at scanne koden – og brugeren skal holdes i hånden. 
Karakter: Dumpet!


Best practice # 2
Mobilt website er altafgørende for salg (effekt)! 
Det er mobil telefonen der bruges når der skal scannes – og websitet skal skræddersyes dertil! Der er ingen lette løsninger ved blot, at linke til det almindelige website. Det er et mobilt website der skal laves og optimeres. Der skal tænkes i usability med store knapper og touch navigatorer. Muligheder såsom; Køb her, kontakt, ring op, Vcard er altafgørende for et salg.

Dagens eksempel Norden 


I love barcodes mener: Et fint eksempel på hvor simpelt – og godt det kan gøres. Her bliver vi mødt af et inspirerende film klip og en henvisning til et traditionelt website. Et traditionelt website er ikke velegnet på en mobil telefon, og det er derfor fint, at brugeren har mulighed for at skrive sig op og senere modtage et link til siden ( dog lidt træls at Norden vælger at skrive der kan gå et par dage inden der kommer en mail retur – hmmm så længe gider selv en shipping trainee altså ikke at vente).  Om Nordens interesse I bund og grund handler om opsamling af permissions, kunne det godt lugte noget af…  Men best practice #2 bliver fulgt til punkt og prikke.
Karakter: Bestået!

Best practice # 3
”Mund til mund” markedsføring virker! 
Verdens ældste type markedsføring er mulig via brugen af barcodes og mobile websites. Brug den! Vi elsker at dele vores seneste køb, holdninger og tanker på de sociale medier. Udnyt muligheden og få integreret ”Del på Facebook” (Twitter eller Linkedin) med i alle dine kampagner.

Dagens eksempel JYSK 


 I love barcodes mener: At en god købmand som Lars Larsen, ikke vil dele sit budskab ganske gratis med vennerne på de sociale medier, er ganske enkelt uforståeligt! Lars Larsen burde få et godt tilbud – på en ommer!
Karakter: Dumpet!

Samlet best practice karakterer:

#1 - hold brugeren i hånden
Højskolerne: Dumpet
Norden: Bestået
JYSK: Dumpet

#2 - Usability
Højskolerne: Bestået
Norden: Bestået
Jysk: Bestået

# 3 - Del med vennerne
Højskolerne: Dumpet
Norden: Dumpet
JYSK: Dumpet

Bedst i test: Norden!
Rikke Høyer Schrøder 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar