torsdag den 14. juni 2012

De 11 spørgsmål du skal stille dig selv – inden du anvender QR koder!


Vil du have succes med brugen af QR koder, er det egentlig meget simpelt! Særligt hvis du bruger denne succes tjekliste med de 11 absolut vigtigste spørgsmål, som du skal stille dig selv inden du hopper ud i QR eventyret, og sender kampagnen i trykken.

Hvad er dit mål med brugen af QR koden?
Skal du sælge varer, brande din virksomhed eller vil du bare være med på beatet?

Skaber det værdi for brugerne - og din virksomhed at bruge en QR kode?
Det kan være rigtig interessant for en bruger at se en trailer til en film, men skaber det værdi for din virksomhed? Tænk over, hvordan du bedst bruger QR koden (og selvfølgelig dit mobilsite) til at drive salg - enten her og nu eller på den lange bane.

Hvor stærkt er dit WHY (årsagen til forbrugeren gider scanne)?
En QR kode har absolut ingen værdi, hvis den ikke bliver scannet! Det er din fornemmeste opgave at slå fast med syv tommer søm, hvad brugeren kan opnå ved at scanne din QR kode.

Guider du godt nok til, hvordan QR koden skal scannes?
Størstedelen af befolkningen har set en QR kode, men en del aner ikke, hvad de skal "gøre ved den". Hjælp dem, og skær det ud i pap!  En bruger, der et par gange forgæves har forsøgt at følge en guide "scan koden med din scanner applikation", vil med stor sandsynlighed ikke forsøge igen!

Hvor skal brugeren lande?
Går du med tankerne om et website eller for den sags skyld en film på Youtube? Så kig på spørgsmål 1, 2 og 3 igen! Det er vigtigt, at du har ét i tankerne: Brugerne, der scanner, forventer at få indhold, der er tilpasset mobilen! De forventer en helt anden - og mere overskuelig - oplevelse end den, de får på dit website. Det skal være nemt og overskueligt at navigere rundt og nemt at trykke klik og køb (klik og tilmeld nyhedsbrev etc.). Er du super tjekket og ved mobilen er kommet for at blive, har du allerede defineret en mobil strategi. Hvis ikke, så er det nu du skal igang!

Har du involveret de “sociale medier”?
Verdens ældste type markedsføring er mulig via brugen af QR koder og mobilsites. Brug den! Vi elsker at dele vores seneste køb, holdninger og tanker på de sociale medier. Udnyt muligheden og få integreret ”Del på Facebook” (Twitter eller Linkedin) med i alle dine kampagner.

Har du tænkt over størrelsen?
En QR kode skal minimum være 2,5 x 2,5 cm for, at du kan være sikker på, at alle smartphones kan scanne. En 2,5 x 2,5 cm QR kode på en outdoor gør dog absolut ingen noget godt… Når en QR kode skal kunne scannes på afstand, er en god tommelfingerregel, at forholdet er 1:10 dvs. en QR kode på 10 x 10 cm kan optimalt scannes fra en afstand på en meter.

Har du tænkt over placeringen?
Det er ikke lige meget, hvor QR koden placeres. Brug altid QR koden som en del af en call-to-action, og placer den der, hvor det giver bedst mening. Placer også QR koden der, hvor det er fysisk muligt at scanne. En QR kode i bunden af en adshell er optimistisk, det er de færreste mennesker, der glædeligt ligger sig på maven eller går i skrædderstilling midt på Strøget for at scanne en QR kode.

Er der netdækning?
Hvor er der ikke det i dag - tænker du måske? Tjek det nu alligevel. Amerikanske Jetblue fik i den grad ørene i maskinen, da de lancerede en storstilet kampagne i NY subway, men glemte lige, at der rent faktisk ikke er mobil/netdækning! UPS.

Har du brugt alle dine eksisterende kontaktpunkter?
Mange virksomheder vælger udelukkende at bruge QR koder på printmedier – og dermed udelukker en optimal mulighed for at øge eksponeringen og effekten ved at bruge flere kanaler. Overvej, hvordan du kan bruge QR koderne i din butik, på nettet, din Facebook side, visitkort, direct mail, events etc.  Eneste husker er, at det enkelte budskab selvfølgelig skal passe til mediet – og dermed give mening at skanne QR koden.

Kan du tracke på din indsats?
Indsatsen er ikke noget værd – hvis du ikke ved, hvad du får ud af det! Bruger du et godt CMS system til at lave både QR kode og mobilsite. Vil du blandt andet have have mulighed for både at se, hvor mange, der har scannet QR koden, og hvilket styresystem telefonen gør brug af?
Brug QR koden, track og test medier op mod hinanden. Du får med de samme smæk for skillingen indblik i hvilke medier, der performer bedst.

Så nemt kan det gøres... Rigtig god fornøjelse med din næste succesfulde kampagne!

Er det tips du mener er værd at dele? Så husk at spred det gode budskab! Ved at bruge knapperne i bunden af indlægget... 

Dette indlæg er også skrevet for Hecata, det lukkede blogforum, hvor du får blogindlæg af højeste kvalitet inden for emnerne; SEO, webanalyse, e-mail marketing, Facebook marketing, Sociale medier, konverteringsoptimering, Adwords og hvad der ellers er nødvendigt for du gør det bedre på alle fronter indenfor online markedsføring. Se mere på www.hecata.dk  

1 kommentar:

  1. Meget brugbare eksempler! :) Vi har også lavet et videnscenter på zumoQR som både hjælper med kreative ideer til brug af QR koder og samtidig belyser de kritiske steder, hvor QR koden ikke har nogen ret! http://www.zumoqr.dk/viden-om-qr-koder

    SvarSlet