På bagsiden af hæftet mødes læseren af to QR koder, hvis formål (i følge Bähncke og K-Salat) er at lede læseren direkte på nettet til mere inspiration!
Her er eksemplet på hvad du ikke skal gøre - hvis du vil bibeholde den gode smag i munden i dit arbejde med 2D barcodes!
To QR koder er placeret lige ved siden af hinanden |
Når QR koderne scannes linkes direkte ind til almindelige websites, med en brugervenlighed der er lig nul!
Sådan er oplevelse hos K-Salat |
Bähncke om muligt endnu værre! |
Puha, der er i den grad trådt i rødbedesalaten! Her er i sandheden tale om en loose - loose situation. Hverken K-Salat, Bähncke eller brugeren får noget som helst ud af denne satsning!
K-Salat og Bähncke har ellers i den grad potentialet til at skabe værdi for brugeren og drive salg! Men begår en række gigantiske brølere i brugen af QR koder, et par eksempler:
K-Salat og Bähncke "guider" brugeren med følgende ord;
"Har du en mobiltelefon med et af de gratis QR-programmer, kan telefonens kamera læse koden og bringe dig direkte på nettet til mere inspiration".
For en "nybegynder" er denne guide ganske enkelt mere vildledende end vejledende... For god ordensskyld lige en update:
- Det er kun smartphones og nyere telefoner med netadgang der kan scanne QR koder
- Det er ved hjælp af en scanner applikation fra fx Scanlife eller I-nigma og kameraet QR koden scannes. Scanner applikationen fåes i hhv. App store eller Android market
De to QR koder er placeret lige ved siden af hinanden og det fremgår ikke hvad de enkelte QR koder leder ind til og hvilken "afsender" de har! Det giver en udfordring i forhold til brugervenligheden men i den grad også teknisk - der kan kun scannes én kode ad gangen! En "nybegynder" i at scanne barcodes vil højst sandsynligt stoppe her og aldrig mere nærme sig en QR kode (2D barcode generelt), brugeroplevelsen er ganske enkelt for dårlig!
Brugeroplevelsen bliver bestemt ikke bedre for de ganske få "går hele vejen" for tilsidst at lande på to meget ringe (set fra en mobil telefon) websites...
Med stor passion for mulighederne i at drive salg ved hjælp af QR koder (2D barcodes generelt) bløder barcode hjertet virkelig i denne case. Både K-Salat og Bähncke har potentialet til at skabe en rigtig god oplevelse for både brugerne og dem selv!
Det er så oplagt både for K-salat og Bähncke "blot" at udnytte muligheden for at få sign-ups til deres nyhedsbreve. For hvilken husmoder eller moderne mand, vil ikke gerne have nye opskrifter direkte i indboksen?
Rikke Høyer
Lidt off topic:-) Men når man nu læser dit nyhedsbrev på mobilen, og så klikker videre til "Ugens Ommer", så er materialet ikke længere så mobiloptimeret og læsevenligt - lidt i strid med det du ellers anbefaler, eller?
SvarSletTak for en god blog.
Hej Anonym,
SvarSletTak for din gode kommentar..
Skarpt iagttaget - og du har fuldstændig ret! Fanget i begejstringen over Mailchimp nu også kan generere QR koder og nyhedsbreve tilpasset mobilen er jeg taget med bukserne nede :-)
Det glæder mig dog du havde lyst til "klikke ud" fra mobil udgaven af nyhedsbrevet og læse mere om casen. Og ikke mindst at du, trods alt, har kunne navigere så godt på bloggen (via mobilen), at du har haft mulighed for at skrive kommentaren.
Endnu engang tak for den skarpe iagttagelse.
Bedste hilsner
Rikke