onsdag den 24. november 2010

Hvad er QR koder?


QR koder er en del af en familie på omkring 70 andre 2D barcodes. 
2D barcodes er en lille kvadratisk matrix kode/stregkode der kan læses med en mobiltelefon (via kameraet), hvis du har installeret en scanner-applikation. 2D barcodes er dit link fra et fysisk objekt til den digitale verden via din mobil telefon. 
Der findes mange forskellige typer af 2D stregkoder, men den mest kendte er QR koden der blev udviklet i Japan tilbage i 1994. 

2D barcode typer!
2D barcodes kan enten være direkte eller inddirekte. De direkte 2D barcodes indeholder URLén direkte i koden og har derfor størrelse efter længden på URLén . En indirekte 2D barcode indeholder en ID, der leder brugeren ind til en server og derefter videre til indholdet. Størrelsen på en indirekte 2D barcode ændre sig ikke og er derfor perfekt til print... Den mindste 2D barcode på markedet er en EZ kode, der kan være helt ned til små 1,27 cm. 

Sådan gør du!
For at scanne en 2D stregkode skal du have en stregkodescanner i din mobil telefon - alle smartphones har en sådan og du kan blot downloade en applikation fra fx. Scanlife via Android market eller App store.  Har du endnu ikke anskaffet dig en smartphone eller en nyere telefon (med scanner) kan du blot sende SCAN til 1220, hvorefter du modtager en wappush, der indeholder stregkodescanneren.

En unik mulighed for at skabe "call to action" på tryksager!
Det mobile net eksploderer! Allerede i 2014 forventes det, at overgå desktop nettet... 2D barcodes giver mulighed for at trække brugeren direkte fra inspiration til en konkret handling.  For med 2D barcodes er det endelig muligt at skabe kreativ "call to action" på print annoncer, outdoor, tilbudsaviser, kundemagasiner, advertorials, kuponhæfter, emballage og meget mere... Samtidig er 2D barcodes et utroligt stærkt medie til, at indsamle permissions om det så er e-mail adresser eller telefon numre.


2D barcodes - uden for DK!
Japan er forgangsland for 2D barcodes. Gennem de sidste ti år har koderne spredt sig til stort set alt. Japanerne bruger det f.eks. på facader, i tv, aviser, I detailhandlen, på gravstenen!. Nogle er endda så ekstreme, at de lader sig tatovere med en 2d-kode.
I USA er 2D barcodes kraftigt på vej frem. De bliver brugt mange steder. På alt fra til-salgskilte ved huse, på facaden af NASDAQ-børsen, i stormagasinet Sears og i aviser og magasiner. Selv søgemaskinegiganten Google satser så kraftigt på barcodes at de I  december 2009 sendte 100.000 2D koder ud til amerikanske butikker, så butikkerne nemt kunne gå online på deres sider.  


I Danmark begynder vi så småt at tage 2D barcodes til os. Virksomheder såsom; DSB, 3, Dyrup, IBM, Kino.dk, Folkeferie, Menu mfl. har allerede set fortræffelighederne i at bruge 2D barcodes til dels at hverve permissions, men også "blot" til at underholde. 


Vil du udnytte mulighederne til at generere salg? Kontakt I love barcodes her - og hør hvordan!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar